Auteur Topic: nieuwe slr in de zomer (K-7 topic)  (gelezen 17088 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ishpuini

  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Geslacht: Man
  • Life's Pentaxic!
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #39 Gepost op: 14 april 2009, 13:42:08 »
Voila, een eerste erg vage foto van wat de opvolger van de K20D zal worden. Allicht luisterend naar de naam K7D...



Afgaande op het objectief (de DA35/2.8 limited) iets kleiner dan de K20D, maar wel een geavanceerd model (want instelwieltje vooraan op de grip). Opvallend ook is de hogere (?) minder uitstekende behuizing voor prisma/ingebouwde flitser...

Speculeer er maar op los!  ;)

Wim

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #39 Gepost op: 14 april 2009, 13:42:08 »

Offline WM

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 135
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #38 Gepost op: 20 maart 2009, 12:45:11 »
Citaat
....
Aan het eind van het jaar (Photokina?) zou dan een echte vervanger cq opvolger van de K200/K20 het gat tussen de K-m en de 645 moeten opvullen...........

Dat zou dan 2010 betekenen, de Photokina wordt niet jaarlijks gehouden.  ::)
K20D | D-BG2 en RC F | AF-540 FGZ | DA* 16-50 mm f/2,8 | DA* 50-135 mm f/2,8 | DA* 300 mm f/4 | DFA 100 mm f/2,8 Makro 1:1

Pruimpit

  • Gast
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #37 Gepost op: 18 maart 2009, 18:24:22 »
Ik vind het een genot om een Olympus DSLR vast te houden. Mooi afgewerkt, goede Zuiko lenzen, niet te groot of te dik.

Maar het genot vergaat me als ik door de zoeker kijk. Wat een afknapper :(

Anders had ik een overstap serieus overwogen.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2009, 18:25:27 door Pruimpit »

Offline Corros

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1237
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #36 Gepost op: 17 maart 2009, 00:19:31 »
Ik geef je gelijk hoor. Anders had ik wel een Olympus gekocht. Vind het wel een interessante techniek, maar het klopt dat het niet zo werkt als wordt voorgesteld.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Pruimpit

  • Gast
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #35 Gepost op: 16 maart 2009, 19:51:02 »
Citaat
Olympus kiest niet voor een kleinere sensor vanwege het formaat, maar omdat zo er minder vignettering ontstaat. Lees het hier maar na:
http://www.four-thirds.org/en/about/benefit.html

Dat is een marketing verhaaltje. Als je de four third story op dezelfde website leest, dan lees je dat ze terug wouden naar het formaat van de OM-1. De OM-1 is de meest invloedrijke camera ooit door Olympus gemaakt. Een kleine compacte SLR ipv de logge bakbeesten SLR's die andere merken toen maakten.

Op dezelfde site word ook gesteld dat de 4/3 sensor een compromis is om een kleinere camera te kunnen maken. Toegegeven wordt dat een grotere sensor betere foto's oplevert.

Daarom is het 4/3 systeem ook niet echt geslaagd. Andere merken bleken in staat camera's te maken die nauwelijks groter waren, maar wel met grotere sensor. Alhoewel dan niet FF.

Offline Corros

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1237
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #34 Gepost op: 16 maart 2009, 17:47:26 »
Olympus kiest niet voor een kleinere sensor vanwege het formaat, maar omdat zo er minder vignettering ontstaat. Lees het hier maar na:
http://www.four-thirds.org/en/about/benefit.html
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #33 Gepost op: 16 maart 2009, 00:37:28 »
Citaat
Als de zaken die hier beschreven stonden bij de opvolger van de K20 voor de K200 waren gepland, dan had ik het helemaal begrepen. Nu ben ik flabbergasted...
-  

Ik denk dat het eenvoudiger wordt. Waarom ? De periode van het groter uitgeven is voorbij.
De k200d en de k20d krijgen een opvolger die in formaat het stapje terug gaat doen tov de k20d. Dus meer een upgrade van een K200, dan een k20d. Eronder zit de KM.
De huidige k20d krijgt een echte opvolger, dus een DSLR op het formaat k20d. Deze kamera komt onder de 645d en gaat de lijn van k10d, k20d doortrekken.
Dat wordt ongetwijfeld een moderne APS-C , met iets meer MP dan de k20d maar met een verregaande verbetering van live view, AF, en ruisgedrag. En als ze slim zijn, focal length dependent AF adjustment !
Deze lijn kan, indien alles gunstig loopt en Pentax kan investeren in nieuwe FF lenzen, doorgroeien naar FF. Maar alleen als markt ervoor is.
Met deze produkten probeert het de consument een alternatieve lijn aan te bieden waardoor ze minder 'rechtstreeks' met Canikon hoeven te concurreren.
Olympus kiest voor een soortgelijke strategie, alhoewel zij dat vooral doen met een kleinere sensor ( lichtgewicht, kleine, comapcte lenzen etc) en heel veel functionaliteit.
Ik denk dat Sony dat juist niet gaat doen. Zij gaa knokken met Canikon. De A200/300/350/700 waren voor de markt teveel van het goede. Die terug naar drie lijnen brengen. Een upgrade van de A200 met liveview en basic video (instapcamera), en een sterk verbeterde A700 met A350 liveview en HD video en heel veel toeters en bellen. De top blijft de A900 reeks: een aantrekkelijk platform voor de ontwikkeling van een echte pro-camera als ze dat zouden willen.

lock

« Laatst bewerkt op: 16 maart 2009, 00:39:55 door lock »

ist_ED

  • Gast
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #32 Gepost op: 15 maart 2009, 02:13:33 »
Citaat
Ik ben helaas niet aanwezig geweest op de vergaderingen van de Pentax product managers, dus ik weet niet of ik nu uit mijn nek zit te ....  ;D

Wat mij betreft mag je voorztter worden daar bij Pentax! ;) ;) ;)

Ed

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #31 Gepost op: 14 maart 2009, 11:28:48 »
De lijn zou wat logischer zijn als de nieuwe camera als een K-m Super gespositioneerd zou zijn. Zeg maar K-m afmeting, maar met minimaal K20 specs en functies.
Aan het eind van het jaar (Photokina?) zou dan een echte vervanger cq opvolger van de K200/K20 het gat tussen de K-m en de 645 moeten opvullen. Dan blijft er alleen nog een FF gat tussen de K30 en de 645.
Ik ben helaas niet aanwezig geweest op de vergaderingen van de Pentax product managers, dus ik weet niet of ik nu uit mijn nek zit te ....  ;D

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Pruimpit

  • Gast
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #30 Gepost op: 14 maart 2009, 11:25:50 »
De vraag is, of het mogelijk is een kleine DSLR camera op de markt te zetten met FF sensor. Ik weet het niet zeker, maar de K-vatting is daar in principe wel geschikt voor. Een DSLR is uiteindelijk niets anders dan een SLR waarbij de film door een sensor is vervangen.

Zo klein als de ME Super krijg je zo'n camera niet meer. Maar een formaat zoals Km, D40, 1000D... Dat zou een gat in de markt zijn mits ondersteunt met een nieuwe lijn FF objectieven.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #29 Gepost op: 14 maart 2009, 07:31:40 »
Overigens vind ik de lijn van Pentax dan wel moeilijk te volgen:

- Optio, point en shoots

- X70, bridgecamera

- K-m, instap DSLR

- K200 nieuw einde jaar, ?

- K20 opvolger, nieuw in zomer 2009, 200 formaat combi tussen D90 en Oly, klein, video, LV

- K645, zie andere threads.

Als de zaken die hier beschreven stonden bij de opvolger van de K20 voor de K200 waren gepland, dan had ik het helemaal begrepen. Nu ben ik flabbergasted...



-  
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #28 Gepost op: 14 maart 2009, 07:26:11 »
Citaat
Als ik Roland Mabo moet geloven dan is de K30d geen opvolger van de k20d...
Hij wordt kleiner, met meer gadgets, zoals Hd video en een uitklapbaar LCD met een een snelle Af op liveview. Zoiets als de 620 van Oly...maar geen 4/3 . Ik blijf rustig afwachten !


lock

Ik zou flink balen. Ik heb de K10D boven de Canon 400D / Nikon D80 gekozen omdat het een wat forsere camera is. Als we nu naar kleiner gaan, ben ik daar niet heel erg blij mee... En het kost me ook weer een nieuwe grip... :(

Gelukkig is de Metz via usb te updaten :)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #27 Gepost op: 14 maart 2009, 01:41:43 »
Als ik Roland Mabo moet geloven dan is de K30d geen opvolger van de k20d...
Hij wordt kleiner, met meer gadgets, zoals Hd video en een uitklapbaar LCD met een een snelle Af op liveview. Zoiets als de 620 van Oly...maar geen 4/3 . Ik blijf rustig afwachten !


lock

Offline huisfotograaf

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 272
  • Pentax, sinds 1974.
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #26 Gepost op: 13 maart 2009, 09:33:34 »
Citaat

Gezien de reputatie die Pentax in het verleden heeft opgebouwd: Nee
Pentax is geen Leica.

Dan maar hopen dat het de schroefjes-AF ook nog in de vernieuwde objectieven zit, op de paar na die nu al geen schroefje meer hebben.

Pruimpit

  • Gast
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #25 Gepost op: 13 maart 2009, 08:56:17 »
Citaat
Dan is er natuurlijk ook nog de vraag: werken de nieuwe (electronisch herziene) objectieven nog wel goed op een oudere camera?

Gezien de reputatie die Pentax in het verleden heeft opgebouwd: Nee
Pentax is geen Leica.

Offline huisfotograaf

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 272
  • Pentax, sinds 1974.
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #24 Gepost op: 12 maart 2009, 12:15:55 »
Dan is er natuurlijk ook nog de vraag: werken de nieuwe (electronisch herziene) objectieven nog wel goed op een oudere camera?

Pruimpit

  • Gast
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #23 Gepost op: 12 maart 2009, 11:22:59 »
Citaat

Forget it... Dan zal niemand zijn Limiteds meer kunnen gebruiken. Ook nu nog is het gros van de nieuw verkrijgbare lenzen van Pentax van uitsluitend de screwdrive AF voorzien.

Zou toch  best kunnen, zoals bij Nikon ook gebeurt bij de goedkopere modellen.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2009, 11:23:55 door Pruimpit »

patrick91

  • Gast
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #22 Gepost op: 12 maart 2009, 10:16:34 »
Vond het verhaal van de Jap niet echt lekker om te lezen en ben dan na wat lezen ook gestopt.
Opvolger 20d dus..
De 16-50 en 50-135 die ik heb zouden aanleiding zijn om bij pentax te blijven (ik heb ook een nikon d300). Ik wil overstappen naar de d700 maar vraag me ook af wat pentax gaat doen. Als ze met iets leuks komen stap ik over naar die nieuwe. Dan heb ik de 2 bovenstaande lenzen + de 14mm DA (die toch eens aan moet gaan komen binnenkort). Schaf ik nog 2 leuke ltd. lensjes aan ik ben tevreden.
Maar wachten kost geld.de 10d zal niet meer zover zakken maar de d300 zakt in de komende maanden wel 150 euro op de 2e hands markt.
Affijn.. mijn beweegredenen om nieuwsgierig te zijn zeg maar :)

Offline huisfotograaf

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 272
  • Pentax, sinds 1974.
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #21 Gepost op: 12 maart 2009, 10:15:06 »
Citaat

Probleem: je hebt net een nieuwe DA* 55/1.4 gekocht en je had al de DA 17-70. Je stapt over op die nieuwe Pentax. Wat doe je? Gooi je de lenzen weg? Laat even weten waar, dan zorg ik dat ik erbij ben :)

Ho, ho, Peter, ik schreef "zou kunnen".  ;) Ik verwacht dat er wel een (beperkte) ondersteuning van SDM in zit.

Voor wat betreft de screwdrive AF ben ik het volkomen met je eens. Dat weglaten zou voor Pentax zelfmoord betekenen.

Offline Asahiflex

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1787
  • Geslacht: Man
  • Proud member of LBA
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #20 Gepost op: 12 maart 2009, 09:49:09 »
Citaat
Ik denk eerder dat de mechanische AF zal verdwijnen...

Forget it... Dan zal niemand zijn Limiteds meer kunnen gebruiken. Ook nu nog is het gros van de nieuw verkrijgbare lenzen van Pentax van uitsluitend de screwdrive AF voorzien.
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #19 Gepost op: 12 maart 2009, 09:41:50 »
Ik ben optimistisch: verbeterde AF motor, prima! Maar ik denk dat het dan gewoon een verbeterde SDM motor is en de denk/hoop dat de "oude" SDM lenzen gewoon blijven werken.... Ik denk eerder dat de mechanische AF zal verdwijnen...

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Asahiflex

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1787
  • Geslacht: Man
  • Proud member of LBA
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #18 Gepost op: 12 maart 2009, 09:29:46 »
Citaat

Dat denk ik wel, want de K-mount helemaal verlaten zou Pentax veel gebruikers kosten. Het AF-schroefje zal wel ondersteund blijven. Anders zouden alle Limiteds (ook de nog uit te brengen 15mm) geen AF meer hebben. Wat wel zou kunnen is dat op een nieuwe camera de huidige SDM-objectieven het niet meer (goed) doen, zodat je ook met deze objectieven terugvalt op het AF-schroefje.

Probleem: je hebt net een nieuwe DA* 55/1.4 gekocht en je had al de DA 17-70. Je stapt over op die nieuwe Pentax. Wat doe je? Gooi je de lenzen weg? Laat even weten waar, dan zorg ik dat ik erbij ben :)
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

Offline huisfotograaf

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 272
  • Pentax, sinds 1974.
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #17 Gepost op: 12 maart 2009, 09:26:31 »
Citaat

Hopelijk passen de limiteds wel gewoon erop.

Dat denk ik wel, want de K-mount helemaal verlaten zou Pentax veel gebruikers kosten. Het AF-schroefje zal wel ondersteund blijven. Anders zouden alle Limiteds (ook de nog uit te brengen 15mm) geen AF meer hebben. Wat wel zou kunnen is dat op een nieuwe camera de huidige SDM-objectieven het niet meer (goed) doen, zodat je ook met deze objectieven terugvalt op het AF-schroefje. De opvolger van de K20D zal wel iets hebben als verbeterde live-view, sneller en beter AF systeem (contrast-detectie) en eventueel een wat betere ruisonderdrukking.

Spencer

  • Gast
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #16 Gepost op: 11 maart 2009, 23:38:12 »
Citaat
Dat is die bridge camera waar je het nu over hebt?


Als dat tegen mij gericht is, nee ik heb het over de opvolger van de k20d.
En als ik het interview met de japanner in een ander topic mag geloven, denk ik dat mij vermoedens aardig in de buurt zitten :)

Was het maar al zomer, ik denk dat het veel pentax gebruikers zal aanspreken. Hopelijk passen de limiteds wel gewoon erop.

Pruimpit

  • Gast
Re: nieuwe slr in de zomer
« Reactie #15 Gepost op: 10 maart 2009, 22:35:19 »
Citaat
Dan hoop ik toch op een soort Leica M* maar dan met de K mount.  8-)

Op zich is het wel goed van Pentax dat ze zich niet blind staren op 1 soort dslr. Dit wat Canon en Nikon wel doen en dat zal ze nog eens gaan opbreken..

In het verleden zijn beide merken met één soort SLR Pentax voorbij gestreeft, die toen met verscheidene formaten bezig was (110,135, 645,67)

Het toekomstperspectief van beide merken is ook een stuk rooskleuriger. Als een merk straks het onderspit moet gaat delven op de DSLR markt, dan is de kans veel en veel groter, dat Pentax dit is.

Jammer maar waar :'(
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2009, 22:36:19 door Pruimpit »