Auteur Topic: Pentax 645D, 40 megapixels, 11 maart!  (gelezen 15162 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:Pentax 645D, 40 megapixels, 11 maart!
« Reactie #92 Gepost op: 15 maart 2010, 00:17:51 »
Ik ga heel ver met eeyore mee.

Alleen ben ik het niet helemaal eens met zijn standpunt, dat alle toeters en bellen, die in de huidige (D)SLRs zitten, allemaal uit de compact-wereld afkomstig zijn.

Minolta kwam een jaar of 40 terug met allerlei insteek-kaartjes voor portretten, landschappen en sporten e.d.
En ik herinner me een opmerking uit de nieuwsbrief van de Foto Vakschool de kreet van een leerling, dat ij een portret moest gaan maken, maar dat kaartje niet had...

Tja, zo heb je natuurlijk een probleem.
Ook de ontiechelijke ultra-zooms om maar niet te hoeven wisselen op een SLR: Voor mij hoeven ze niet.
Ik vraag me alleen al af, waarom ze dan verwisselbaar moeten zijn.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat dit soort speelgoed voor veel mannen en vrouwen een soort van Phallus-symbool is. Om indruk te maken.
Enkele weken geleden heb ik deelgenomen aan de workshop Strobist-fotografie. Mijn goed, wat heb ik daar een telekanonnen gezien in een ruimte van nog geen 10x10 meter.
Een deelneemster moest echt elke handeling nog uitgelegd krijgen... maar wel op strobistfotografie gaan....

Elders heb ik een verslag (in bewerking) van die workshop, maar de helft van de tijd is letterlijk besteed aan het uitleggen van alle basisinstellingen en het hoe en waarom.

Wordt vanavond nog vervolgd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Pentax 645D, 40 megapixels, 11 maart!
« Reactie #92 Gepost op: 15 maart 2010, 00:17:51 »

eeyore_nl

  • Gast
Re:Pentax 645D, 40 megapixels, 11 maart!
« Reactie #91 Gepost op: 15 maart 2010, 00:10:34 »
Kijkend naar verkoopcijfers, dan is de dslr markt enorm gegroeid, waarbij het meerendeel van de kopers beginners zijn. Daar zat en zit de groei, en die mensen hebben ook compleet andere behoeftes t.o.v. de oude garde die al 100 jaar fotografeert. Het is belangrijk dat Pentax een deel van die nieuwe generatie voor zich weet te winnen. Daar doel ik op - niets meer of minder. Ook simpel.

Weet je wat het is? Het klinkt alsof Pentax de onderkant van de DSLR-markt zou moeten opzoeken. En dat terwijl ze zich ooit succesvol als topmerk profileerden.

Het geld zal echt wel bij de "instappers" zitten, en daar valt voor Pentax inderdaad misschien wel heel veel te winnen.

Maar persoonlijk zou ik liever iets zien als: "Pentax - serious tools for serious people"
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2010, 00:16:25 door eeyore_nl »

asplx

  • Gast
Re:Pentax 645D, 40 megapixels, 11 maart!
« Reactie #90 Gepost op: 15 maart 2010, 00:04:06 »
Citaat
t.o.v. de oude garde die al 100 jaar fotografeert.

Vrienden van mij zeggen steeds, dat ik veel te veel doe...
Nou begrijp ook, waarom ik zo moe ben... op m'n 60e...
Ik blijk al 100 jaar te fotograferen....

eeyore_nl

  • Gast
Re:Pentax 645D, 40 megapixels, 11 maart!
« Reactie #89 Gepost op: 14 maart 2010, 23:27:34 »
Kijkend naar verkoopcijfers, dan is de dslr markt enorm gegroeid, waarbij het meerendeel van de kopers beginners zijn. Daar zat en zit de groei, en die mensen hebben ook compleet andere behoeftes t.o.v. de oude garde die al 100 jaar fotografeert. Het is belangrijk dat Pentax een deel van die nieuwe generatie voor zich weet te winnen. Daar doel ik op - niets meer of minder. Ook simpel.

Heel eerlijk? Een fors gedeelte van die nieuwe kopers zou veel gelukkiger zijn met een high-end compact camera.

Ik begrijp wel dat je het positief vindt dat Pentax prominenter in beeld komt, en dat is ook wel zo. Maar in die hele spiegelreflex-markt worden aan de lopende band behoeften gekweekt die er in werkelijkheid helemaal niet zijn, en niet echt aansluiten bij wat de meeste mensen echt zouden willen.

Als al die mensen echt een spiegelreflex willen, waarom zijn die verschrikkelijke 18-200mm objectieven dan zo populair? En waarom moeten er dan al die "scene-modes" en andere trucs op zitten, die zijn komen overwaaien uit de compact camera's. De mensen die geen objectieven willen wisselen, en een camera willen die ze vooral op de automaat kunnen laten staan, zouden toch veel beter uit zijn met een echt goede compact? Wat dat betreft vind ik het een goede ontwikkeling dat ook in de compacts de grotere sensors oprukken.

Met betrekking tot hoge ISO-waarden en snelle AF voor sportfotografen; ja, voor die doelgroep is het absoluut interessant. Maar waarom moet een instapcamera dan 15MP hebben en tot ISO6400 of verder kunnen gaan? Dat heeft meer te maken met mooie specs dan met echte kwaliteit.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2010, 23:37:15 door eeyore_nl »

macsterdam

  • Gast
Re:Pentax 645D, 40 megapixels, 11 maart!
« Reactie #88 Gepost op: 14 maart 2010, 23:18:02 »
Die hele ISO-strijd is voor dslr's wat de megapixelrace was voor compactcamera's. Hoeveel mensen willen er nu echt ruisvrij op ISO 6400 kunnen fotograferen? "Ons" wordt aangepraat dat we dat willen door de marketingmensen van de camerafabrikanten.

Ik heb liever een full frame 10mp dslr die van iso100 tot iso1600 extreem goed functioneert, en zaken heeft zoals een supergoede auto-focus en een hoog dynamisch bereik, dan een 25mp crop camera die tot iso6400 te gebruiken is.

Ik vind dat je te smal denkt, d.w.z. alleen vanuit je eigen behoeften. Natuurlijk is het zo dat de meerderheid meer bezig is met specificaties dan met ze daadwerkelijk willen of nodig hebben. Maar daar staat tegenover dat de techniek niet stil staat.
Jij ben blij met een 10mp full-frame die tot iso 1600 goed presteert. Dat is fijn. Sportfotografen, echter, zijn maar wat blij met b.v. de nieuwe EOS 1D MKIV, die tot iso 6400 zeer goed presteert en waarbij ook iso 12800 nog zeer bruikbaar is. Zij hebben daarnaast geen, of minder, behoefte aan full-frame, omdat een crop-sensor voor het werk dat zij doen beter geschikt is. Kortom, andere mensen, andere behoeftes, simpel.

Mij gaat het er alleen om dat het leuk/goed is om te zien dat het marketing beleid van Pentax effect heeft, in ieder geval waar het gaat om genoemd/besproken te worden in de diverse online forums en blogs. Dat is goed voor het merk Pentax en voor het aanjagen van de verkoop.
Daarnaast is het prettig dat op basis van puur specificaties de K-x beter mee kan met de concurrentie dan de eerdere modellen. Als die lijn zich doorzet zullen nog meer consumenten overwegen een Pentax te nemen, en niet alleen automatisch aan de Nikon en Canon denken.
Kijkend naar verkoopcijfers, dan is de dslr markt enorm gegroeid, waarbij het meerendeel van de kopers beginners zijn. Daar zat en zit de groei, en die mensen hebben ook compleet andere behoeftes t.o.v. de oude garde die al 100 jaar fotografeert. Het is belangrijk dat Pentax een deel van die nieuwe generatie voor zich weet te winnen. Daar doel ik op - niets meer of minder. Ook simpel.

RonHendriks

  • Gast
Re:Pentax 645D, 40 megapixels, 11 maart!
« Reactie #87 Gepost op: 14 maart 2010, 22:45:30 »
De 645 heeft toch een kodak ccd met ongeveer de zelfde pixel dichtheid als de k10 (was ook een CCD)
Dus als eerste schot verwacht ik een zelfde performance als bij de K10. bruikbaar tot ISO 800

Ik vermoed dat de ontwikkeling niet helemaal heeft stil gestaan. Ik verwacht dat het hele iso-bereik goed bruikbaar is voor grote afdrukken. Dat is met de Hasselblad ook mogelijk en daar zit ook een Kodak CCD sensor in.

asplx

  • Gast
Re:Pentax 645D, 40 megapixels, 11 maart!
« Reactie #86 Gepost op: 14 maart 2010, 21:46:07 »
Daar sluit ik me van harte bij aan... :good:

Ruurd

eeyore_nl

  • Gast
Re:Pentax 645D, 40 megapixels, 11 maart!
« Reactie #85 Gepost op: 14 maart 2010, 21:30:39 »
Mee eens - eerst maar eens afwachten hoeveel mensen 'm daadwerkelijk gaan kopen.

Wat blijft is dat Pentax nu opeens overwogen wordt als mogelijk alternatief. Dat alleen al is een goed begin.  En het imago van de 645D zal afstralen op de andere dslr camera's van Pentax, zeker als de lijn van de K-x wordt doorgetrokken als het gaat om verhouding iso/pixels. Wat in de nieuwe iso-strijd die is losgebarsen, kan de K-x prima mee!

Die hele ISO-strijd is voor dslr's wat de megapixelrace was voor compactcamera's. Hoeveel mensen willen er nu echt ruisvrij op ISO 6400 kunnen fotograferen? "Ons" wordt aangepraat dat we dat willen door de marketingmensen van de camerafabrikanten.

Ik heb liever een full frame 10mp dslr die van iso100 tot iso1600 extreem goed functioneert, en zaken heeft zoals een supergoede auto-focus en een hoog dynamisch bereik, dan een 25mp crop camera die tot iso6400 te gebruiken is.

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re:Pentax 645D, 40 megapixels, 11 maart!
« Reactie #84 Gepost op: 14 maart 2010, 21:11:42 »
De K-x gebruikt een Sony cmos sensor, en de ruis, wordt vooral door de hardware bepaald.
De verhouding  ruis / detail is meer een software aangelegenheid.
De 645 heeft toch een kodak ccd met ongeveer de zelfde pixel dichtheid als de k10 (was ook een CCD)
Dus als eerste schot verwacht ik een zelfde performance als bij de K10. bruikbaar tot ISO 800

Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

macsterdam

  • Gast
Re:Pentax 645D, 40 megapixels, 11 maart!
« Reactie #83 Gepost op: 14 maart 2010, 21:00:37 »
Tja, ik ben alleen wel bang dat het "wel kijken, maar niet kopen" is.

Mee eens - eerst maar eens afwachten hoeveel mensen 'm daadwerkelijk gaan kopen.

Wat blijft is dat Pentax nu opeens overwogen wordt als mogelijk alternatief. Dat alleen al is een goed begin.  En het imago van de 645D zal afstralen op de andere dslr camera's van Pentax, zeker als de lijn van de K-x wordt doorgetrokken als het gaat om verhouding iso/pixels. Wat in de nieuwe iso-strijd die is losgebarsen, kan de K-x prima mee!

asplx

  • Gast
Re:Pentax 645D, 40 megapixels, 11 maart!
« Reactie #82 Gepost op: 14 maart 2010, 20:40:11 »
Tja,

Ik ben alleen wel bang dat het "wel kijken, maar niet kopen" is.
Tenzij je al een behoorlijk kast met 645 glas werk het liggen, maar daar schiet Pentax ook niet zo veel mee op, die willen nieuwe objectieven verkopen.

Je kunt je ook afvragen waarom die mensen nog geen Mamiya 645 gekocht hebben?

Omdat voor mij het 645 formaat, noch van Pentax, noch van Mamiya, noch van Bronica, een optie is en is geweest.
Ik vind het qua formaat vlees noch vis.
Ik fotografeer met 6x6, liever nog met 6x7,maar dat heb ik niet, en op de technische camera gebruik ik 6x9 cm, 4x5" en heb ik de mogelijkheid van 5x7".
En ook in de doka beschik ik over vergroters én maskers hiervoor.

asplx

  • Gast
Re:Pentax 645D, 40 megapixels, 11 maart!
« Reactie #81 Gepost op: 14 maart 2010, 20:33:54 »
Citaat
Maar dat is niet erg; een te grote beeldcirkel betekent dat je het beste deel van het objectief gebruikt. Met andere woorden; volgens mij zou je de huidige 645 objectieven probleemloos kunnen gebruiken op de 645D? Mits je rekening houdt met de kleinere beelduitsnede natuurlijk.

Dat is dus net zo irritant als nu het gebruiken van kleinbeeld optieken op de huidige DSLR's.

En het is precies waar ik al voor vreesde....  >:(

Groeten,
Ruurd

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re:Pentax 645D, 40 megapixels, 11 maart!
« Reactie #80 Gepost op: 14 maart 2010, 20:30:22 »
Tja,

Ik ben alleen wel bang dat het "wel kijken, maar niet kopen" is.
Tenzij je al een behoorlijk kast met 645 glas werk hebt liggen, maar daar schiet Pentax ook niet zo veel mee op, die willen nieuwe objectieven verkopen.

Je kunt je ook afvragen waarom die mensen nog geen Mamiya 645 gekocht hebben?

« Laatst bewerkt op: 14 maart 2010, 20:36:42 door 6x7 »
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

macsterdam

  • Gast
Re:Pentax 645D, 40 megapixels, 11 maart!
« Reactie #79 Gepost op: 14 maart 2010, 20:22:48 »
Het is prachtig om te zien hoeveel 'buzz' de 645D nu al genereert. Ik vind dat ze het wat publiciteit goed aanpakken de laatste tijd. Eerst gefaseerd de K-x introduceren in verschillende kleuren. Fijn om dezelfde camera lang onder de aandacht te houden. Toen nog even tussendoor de 'limited edtion' K7, ook goed voor de lading van het merk Pentax. Kort daarop gevolgd door de speciale 'countdown' pagina van de  645D waarbij beetje bij beetje de camera zichtbaar wordt. En de fotografie blogs en forums maar speculeren al die tijd. Prachtig al die gratis aandacht.

Ook het (voor mijn gevoel bewust) creëren van schaarste door de camera voorlopig alleen in Japan te lanceren is slim. Stel dat de markt voor het middenformaat inderdaad geen grote is, dan is de lanceren in alleen Japan goed, ivm het beperken van kosten. Als daarentegen de markt wel groter blijkt, dan kunnen ze gefaseerd gaan uitrollen in de voor hun belangrijke landen.

Dan de speciale 645D site zelf - prachtig dat ook hier allerlei informatie nog moet komen. Ze lachen zich in Japan vast suf bij het zien van de aantallen bezoekers die iedere keer weer terugkomen om te zien of er al iets nieuws staat.

En helemaal fantastisch is het natuurlijk om al die reacties te lezen van Nikon en Canon gebruikers die (althans nu) beweren te willen switchen naar de 645D, allemaal met de meest geweldig onderbouwde argumenten waarom de 645D beter zal zijn dan hun huidige full-frame camera's.  Zo vaak is er de afgelopen 10 jaar volgens mij niet eerder geschreven over het (potentieel) switchen naar Pentax.

Kortom, in mijn optiek is de huidige marketing strategie een goeie!

Alwin

  • Gast
Re:Pentax 645D, 40 megapixels, 11 maart!
« Reactie #78 Gepost op: 13 maart 2010, 12:05:10 »
De de DA 35 mm f/2.8 macro limited levert een lichte vignettering op bij gebruik op full-frame, die makkelijk in de nabewerking te verwijderen is. Dit heb ik gelezen op het net.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Pentax 645D, 40 megapixels, 11 maart!
« Reactie #77 Gepost op: 13 maart 2010, 11:55:13 »
Dat verbaast me dus. Ik dacht dat ook de huidige Pentax-objectieven 35mm waren.
[...]

Nope, de meeste DA's zijn gemaakt met het oog op gebruik op een crop-camera. Er zijn overigens wel een aantal DA objectieven die het op full frame doen. Op het internet zwerven een aantal lijstjes met testen van DA lenzen die gebruikt zijn op full frame (film camera's). Uit mijn hoofd gezegd zijn in elk geval de DA* 200 F/2.8 en de DA* 300 F/4 bruikbaar op ff.

greetz,
Erik

eeyore_nl

  • Gast
Re:Pentax 645D, 40 megapixels, 11 maart!
« Reactie #76 Gepost op: 13 maart 2010, 11:18:57 »
Ja, natuurlijk wel, ik heb zelfs geen andere.
Maar op alle huidie digi-reflexen zijn het crop-lenzen,
Dat verbaast me dus. Ik dacht dat ook de huidige Pentax-objectieven 35mm waren. Voor de oude (ik doe alleen aan P-draad voorlopig) is het vanzelfsprekend dat ze "full frame" zijn.
Citaat
De beeldcirkel is de cirkel, die het objectief weergeeft, als die op oneindig is ingesteld. Voor kleinbeeld bedraagt die beeldcirkel 43 mm. (Diagonaal van het negatiefformaat)
Juist, en de brandpuntsafstand van een normale lens (en dus geen 50mm zoals je vaak hoort).
Citaat
Voor de nieuwe sensor van de 645D bedraagt die ca. 55 mm.
Dat is minder dan ik had gedacht.
Citaat
Maar de huidige 645 heeft een beeldcirkel van ca. 70-75 mm. Met de huidige objectieven is de beeldcirkel dus idd 1,4 x groter dan op de nieuwe sensor.

Kortom: eigenlijk "past" er niets.
Maar dat is niet erg; een te grote beeldcirkel betekent dat je het beste deel van het objectief gebruikt. Met andere woorden; volgens mij zou je de huidige 645 objectieven probleemloos kunnen gebruiken op de 645D? Mits je rekening houdt met de kleinere beelduitsnede natuurlijk.

RonHendriks

  • Gast
Re:Pentax 645D, 40 megapixels, 11 maart!
« Reactie #75 Gepost op: 13 maart 2010, 10:56:10 »

asplx

  • Gast
Re:Pentax 645D, 40 megapixels, 11 maart!
« Reactie #74 Gepost op: 13 maart 2010, 10:02:24 »
Als DAT zou kunnen...  ;D

Ik heb voor de mijne € 295 betaald...

Polaroid Sprintscan 45.... 2700 dpi, 36 bit kleurdiepte. :clap2:

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re:Pentax 645D, 40 megapixels, 11 maart!
« Reactie #73 Gepost op: 13 maart 2010, 09:55:26 »
Waar die 55x55 mm sensor in komt te zitten zal me worst zijn, om mijn part in m'n Hassie, als er maar een Pentax-bajonet op zit.  ;)
Yeh Yeh  :D en zeker ook nog goedkoper dan een middenformaat scanner  :evil:

Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

asplx

  • Gast
Re:Pentax 645D, 40 megapixels, 11 maart!
« Reactie #72 Gepost op: 13 maart 2010, 09:48:45 »
Wat wil je dan?
Een 645 body met een FF kleinbeeld sensor waar je dan je kleinbeeld objectieven op kunt zetten?

Doe mij maar een 55x55 mm sensor in een 67II behuizing kan ik eindelijk weer met mijn mooie 67 objectiefjes spellen, dat ik dan toch weer crop heb vind ik niet zo erg, de randen van de 45 mm groothoek waren toch niet fantastisch.

Waar die 55x55 mm sensor in komt te zitten zal me worst zijn, om mijn part in m'n Hassie, als er maar een Pentax-bajonet op zit.  ;)

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re:Pentax 645D, 40 megapixels, 11 maart!
« Reactie #71 Gepost op: 13 maart 2010, 09:44:28 »
Wat wil je dan?
Een 645 body met een FF kleinbeeld sensor waar je dan je kleinbeeld objectieven op kunt zetten?

Doe mij maar een 55x55 mm sensor in een 67II behuizing kan ik eindelijk weer met mijn mooie 67 objectiefjes spellen, dat ik dan toch weer crop heb vind ik niet zo erg, de randen van de 45 mm groothoek waren toch niet fantastisch.
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

asplx

  • Gast
Re:Pentax 645D, 40 megapixels, 11 maart!
« Reactie #70 Gepost op: 13 maart 2010, 09:20:32 »
Citaat
Heeft Pentax geen 35mm fullframe objectieven? Dat kan ik me bij een merk als Pentax nauwelijks voorstellen.

Ja, natuurlijk wel, ik heb zelfs geen andere.
Maar op alle huidie digi-reflexen zijn het crop-lenzen,
en voor de komende 645D zijn ze te klein en gaan ze dus vignetteren.
Dat is wat ik aangeef met de beeldcirkel.
De beeldcirkel is de cirkel, die het objectief weergeeft, als die op oneindig is ingesteld. Voor kleinbeeld bedraagt die beeldcirkel 43 mm. (Diagonaal van het negatiefformaat)
Voor de nieuwe sensor van de 645D bedraagt die ca. 55 mm.
Maar de huidige 645 heeft een beeldcirkel van ca. 70-75 mm. Met de huidige objectieven is de beeldcirkel dus idd 1,4 x groter dan op de nieuwe sensor.

Kortom: eigenlijk "past" er niets.

Offline Corros

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1237
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re:Pentax 645D, 40 megapixels, 11 maart!
« Reactie #69 Gepost op: 13 maart 2010, 07:57:39 »
http://www.japanexposures.com/shop/product_info.php?manufacturers_id=22&products_id=381 ready for pre-order voor 7600 euro.

mmm, ik krijg bij die site een melding over virussen etc.!!!
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline Corros

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1237
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re:Pentax 645D, 40 megapixels, 11 maart!
« Reactie #68 Gepost op: 13 maart 2010, 07:56:26 »
De 645 objectieven krijgen ook een een cropfactor op de 645d! De sensor is kleiner dus moet je alles maal 1,4 doen.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter