Lysvik, Bernie en Berend, bedankt voor jullie reakties.
@ Lysvik: het kader zal vast een kwestie van smaak zijn. Ik ben blij dat je de foto zelf iig leuk vindt.
@ Bernie: Het gebouw is staat op particulier terrein. Kan ik beter niet vertellen waar dat is. (kijk het begint al echt een fotograaf te worden: hij schermt zijn bronnen af ...
).
@ Berend: - Ik had foto 1 al rechtgezet, maar de horizon is niet goed te zien, dus het was voor mij moeilijk te beoordelen.
- Foto 1 (f/16 | 78 sec | ISO 400)) is behoorlijk onscherp, foto 2 (f/9.5 | 171 sec | ISO 100) is heel scherp op het midden van het gebouw. Als ik gis naar de oorzaak zou ik zeggen dat foto 1 onscherper is door diffractie ten gevolge van een klein diafragma (f/16) in combinatie met een lange sluitertijd.
- ISO 400 werd me aangeraden op de verkopende website van het IR filter. Maar ISO 100 blijkt ook prima te werken, (wel met een groter diafragma en langere sluitertijd) zoals foto 2 laat zien.
- Er zit inderdaad een grote vlek op foto 2 dicht bij de bomenrand links. Ik vind vlekken die dicht bij randen zijn altijd moeilijk verwijderen met het cloon of
healing brush gereedschap, omdat je dan om een of andere reden een deel van die rand terug krijgt in de foto. Ik dacht het is toch niet goed te zien in deze donkere lucht, dus laat maar zitten ... Als je een betere manier weet om die vlek te verwijderern ...
- wolken kan ik niet op bestelling leveren helaas. Ik vind de grafische licht/donker (dak van het gebouw/lucht) verdeling op foto 2 best mooi.
[sorry voor de lelijke lay-out van dicht bericht: dit is geen tekstverwerker]