Auteur Topic: De kristallen Pentaxbol  (gelezen 92123 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #850 Gepost op: 17 mei 2011, 21:44:42 »
Edzo, je snapt er inderdaad geen snars van.

En dat komt simpelweg, omdat je een aantal grondbeginselen niet kent, laat staan beheerst.

De keuze die je maakt, als je die al maakt, wáár je je scherptediepte legt en hóe je de scherptediepte legt, dat is de keuze die je tijdens de opname maakt en alleen kunt, als je weet hoe een bepaald objectief dat doet.
Dat is erg karakteristiek per objectief en dat verschilt ook per objectief.
Daarom heb ik voor portretten verschillende objectieven met verschillende karakters.
Daarom heb ik geen zoom-objectieven, maar hoofzakelijk primes.
Omdat ik al vóór of eventueel nog tijdens de opname-sessie het karakter van de foto wil kunnen bepalen.
En niet achteraf met een bewerkingsprogamma.
Ik wil met fotograferen bezig zijn en niet met beeldbewerken.
Daar ben ik ook voor opgeleid.

En dát is het verschil.
Ik ben heel bewust bezig met de karakters van de objectieven en de foto's, al tijdens de opname.

En dat is een keuze. MIJN keuze

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2011, 21:48:44 door asplx »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #850 Gepost op: 17 mei 2011, 21:44:42 »

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #849 Gepost op: 17 mei 2011, 21:25:50 »
Ik begrijp de hele omreken discussie eigenlijk niet en ik zie nog steeds niet in waarom je door aldoor omrekenen geen scherpe en goede foto's kunt maken.
Naar mijn idee is dat verkeerd gebruik van de camera omdat je het jezelf moeilijker maakt dan het is. Waarom al dat omrekenen? Je werkt met een fotocamera, niet met een rekenmachine toch?  ;)

Bij een SLR of die nu analoog of digitaal is, kijk je eenvoudigweg door de zoeker, ziet het beeld wat je wilt hebben, ongeacht het objectief wat je er op hebt geschroefd, kijkt naar de belichting en scherpstelling en drukt op de knop. Klaar is Klara zou ik zeggen. Dat er dan wel eens iets niet scherp op de foto komt ligt dan naar mijn idee in verkeerde scherpstelling, dan wel verkeerde AF-instelling (center, punten, etc.), maar toch niet aan omrekenen naar brandpuntsafstanden???

Of ik nu een oud "FF-objectief" op mijn APS-C schroef of een "APS-C-objectief" op mijn APS-C camera zet, doet naar mijn idee niets af aan of ik al dan niet scherpe foto's krijg.

Zoomlens of prime lens nopen je tot óf lekker blijven staan en wat aan je objectief draaien of schuiven, dan wel de benenwagen nemen een door vooruit of achteruit lopen je compositie bepalen. Dat had je bij analoog en heb je nu bij digitaal (FF of APS-C) niet meer of minder toch? Geldt voor beiden nog steeds hetzelfde, je moet wellicht alleen wat verder of minder ver lopen  :)

Naar mijn idee gaat een digitale FF camera je dus geen scherpe foto's opleveren, waar een APS-C dat blijkbaar niet doet.


Buksbeest

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #848 Gepost op: 17 mei 2011, 16:04:51 »
Toen ik op de terugreis was van Doesburg naar Delft, moest ik overstappen in Apeldoorn.
Daar waren wat jongens met een fiets door een kuilaan het crossen, wat foto's van gemaakt (zijn helaas allemaal zoek geraakt) en één knul vroeg, of hij een foto mocht maken.

Plupunt: Hij hield de camera op de goede manier vast.
Minpunten:
=> Hij kon niet zoomen, zei hij:o hij wist niet hoe dat moest. (oplossing... gaat niet met een prime... :cheer: )
=> Hij wist de camera zodanig in te stellen met de sluitertijden, dat ik die allen heb kunnen veranderen, door de batterij uit de camera te halen...

Hij had zelf een ... ja... ja... C...  :'( :'(

Gekke mensen toch :D

asplx

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #847 Gepost op: 17 mei 2011, 16:00:10 »
We begonnen met een paar 18-200's. Ondertussen zijn het 24-70's en 17-85's.
Ik ben momenteel de enige met een serieuze prime (30mm), paar Canon's met de 50mm 1.8, maar er gebeurd weinig mee.

Toen ik op de terugreis was van Doesburg naar Delft, moest ik overstappen in Apeldoorn.
Daar waren wat jongens met een fiets door een kuilaan het crossen, wat foto's van gemaakt (zijn helaas allemaal zoek geraakt) en één knul vroeg, of hij een foto mocht maken.

Plupunt: Hij hield de camera op de goede manier vast.
Minpunten:
=> Hij kon niet zoomen, zei hij:o hij wist niet hoe dat moest. (oplossing... gaat niet met een prime... :cheer: )
=> Hij wist de camera zodanig in te stellen met de sluitertijden, dat ik die allen heb kunnen veranderen, door de batterij uit de camera te halen...

Hij had zelf een ... ja... ja... C...  :'( :'(

Buksbeest

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #846 Gepost op: 17 mei 2011, 15:53:56 »
Wat maakt dat nou nog uit?
Tegenwoordig loopt iedere beginnend fotograaf met een zoom-opbjectief.
Is 't niet op een compakkie, dan is 't wel op een DSLR...

We begonnen met een paar 18-200's. Ondertussen zijn het 24-70's en 17-85's.
Ik ben momenteel de enige met een serieuze prime (30mm), paar Canon's met de 50mm 1.8, maar er gebeurd weinig mee.

asplx

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #845 Gepost op: 17 mei 2011, 14:50:53 »
Was... tegenwoordig moet je dat zelf maar uitzoeken...  :(

Wat maakt dat nou nog uit?
Tegenwoordig loopt iedere beginnend fotograaf met een zoom-opbjectief.
Is 't niet op een compakkie, dan is 't wel op een DSLR...

Buksbeest

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #844 Gepost op: 17 mei 2011, 14:45:04 »
Is (was?) een verplichte oefening, zowel in Apeldoorn als in Essen. Veel van geleerd en nog steeds handig.  ;)

Was... tegenwoordig moet je dat zelf maar uitzoeken...  :(

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #843 Gepost op: 17 mei 2011, 14:19:30 »
Jezelf een handicap geven door maar één lens mee te nemen (prime) kan hele creatieve momenten geven. :) Het oplossen van problemen die je krijgt is juist leuk en uitdagend. :)
Is (was?) een verplichte oefening, zowel in Apeldoorn als in Essen. Veel van geleerd en nog steeds handig.  ;)
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Serpiente

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #842 Gepost op: 17 mei 2011, 14:07:01 »
Haha het klinkt bijna alsof mensen die naar FF omrekenen hetzelfde zijn als mensen die nogsteeds naar guldens omrekenen ;)

Jezelf een handicap geven door maar één lens mee te nemen (prime) kan hele creatieve momenten geven. :) Het oplossen van problemen die je krijgt is juist leuk en uitdagend. :)

asplx

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #841 Gepost op: 17 mei 2011, 09:23:43 »
 ???

 :o

Hmmm....

 ;D

Ruurd

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #840 Gepost op: 17 mei 2011, 02:30:43 »

Kortom: Er komt niet uit de digitale camera, wat ik op analoog gebied gewend ben.
En dat is op zijn zachtst gezegd: Zeer teleurstellend.

Groeten,
Ruurd

En je denkt serieus dat een FF, met misschien nog wel meer mogelijkheden en snufjes, dit op gaat lossen? Misschien denk ik te simpel, maar ik geloof er geen snars van dat het fotograferen niet willen lukken vanwege het APS-C formaat en het eventuele omrekenen van brandpuntsafstanden en beeldhoeken. Gewoon meer er op uit gaan en geen excusen zoeken voor het niet lukken van de foto's. Je doet nu net alsof je altijd met 8 verschillende lenzen rond loopt/op locatie bent en steeds alles maar om moet rekenen bij elke nieuwe situatie die zich voor doet. Terwijl de realiteit waarschijnlijk is dat er voor langere tijd dezelfde lens op zit.

Gedachten los laten en gewoon fotograferen. Dit kan prima met welke prime-lens dan ook (aangezien je vrijwel altijd primes gebruikt) en behoeft geen omrekeningen of wat dan ook.

Werkwijze:
- zet de prime-lens op de camera (willekeurig gekozen? elke dag een andere? doe iets leuks?)
- kijk éénmaal door de zoeker om te ervaren wat je beeldhoek is en wat voor 'zicht' de lens ongeveer geeft
- je kan nu inschatten welke objecten/situaties in aanmerking komen om gefotografeerd te worden met dit objectief.
- loop rond, zoek/vind deze objecten, gericht of per toeval, en fotografeer ze
- desgewenst stappen naar voren/achteren om de compositie aan te passen
- herhaal bovenstaande consequent en je leert vanzelf welke lens in welke situatie geschikt is.
- kan je het toch niet onthouden, dan besteed je voordat je de deur uit gaat 10 minuten om even de brandpuntsafstanden om te rekenen en te besluiten welke lenzen je mee neemt.

Ik zie het probeem echt niet.

laatste redmiddel voor het probleem wat volgens mij niet het probleem is: Schilderstape! Plak dit op de lenzen en schrijf hier de omgerekende brandpuntsafstand op zodat die klopt met wat jij gewend bent te zien op FF.
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2011, 02:47:38 door jjw »
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #839 Gepost op: 13 mei 2011, 21:33:03 »
Ehhhh....Ruurd

Misschien ben ik in deze dingen supersimpel maar je maakt me toch niet wijs dat je bij het maken van een foto alles aan het omrekenen bent ????
En dat je met beeldhoeken bezig bent als je lekker buiten bent met je camera????

Pak gewoon je camera. Ga naar buiten en leef je uit..
Het gaat uiteindelijk om de foto niet om het berekenen/omrekenen naar hoe het analoog was.

Als ik je stukjes af en toe lees vindt je digitaal maar niks.
Pak anders gewoon je analoge toestel en ga daar mee verder..

gr. Harry


Mijn idee......

Offline Harry Wubbels

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 148
  • Geslacht: Man
    • Harry Wubbels Foto
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #838 Gepost op: 12 mei 2011, 23:49:56 »
Ehhhh....Ruurd

Misschien ben ik in deze dingen supersimpel maar je maakt me toch niet wijs dat je bij het maken van een foto alles aan het omrekenen bent ????
En dat je met beeldhoeken bezig bent als je lekker buiten bent met je camera????

Pak gewoon je camera. Ga naar buiten en leef je uit..
Het gaat uiteindelijk om de foto niet om het berekenen/omrekenen naar hoe het analoog was.

Als ik je stukjes af en toe lees vindt je digitaal maar niks.
Pak anders gewoon je analoge toestel en ga daar mee verder..

gr. Harry








K3, K10D , Pentax DA 1:4 -5.8 55-300mm ED, Pentax DA 18-55 kitlens, Sigma DC 17-70mm 1:2.8-4 macro HSM

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #837 Gepost op: 12 mei 2011, 20:10:04 »
Dat begrijp ik Ruurd maar waarom is het verschil in beeld tussen 135 en je Hasselblad geen probleem maar tussen APS-C en 135 wel?

Om het nog duidelijker te maken als je 50mm op je Hasselblad, 135 en op APS-C zet dan geven ze allemaal een ander beeld, je vindt dit geen probleem (of te minste zo lijkt het) voor je Hasselblad & 135 maar wel een probleem vor de APS-C... is dat niet gek?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #836 Gepost op: 12 mei 2011, 20:05:28 »
De Hasselblad is een apart systeem, het enige wat omgerekend moet worden is vergelijkenderwijs de brandpuntsaftand, waarbij de 50 mm KB overeenkomt met de 80 mm MF en 80 mm KB met 150 mm MF

Op de Sinar zitten geheel eigen objectieven geschikt voor 6,5x9 cm, 4x5" en 5x7"en de daarbij behorende beeldcirkels.
Die gebruik ik niet op enige andere camera en daarvan zijn de beeldhoek én de beeldcirkel bekend.

De kleinbeeldobjectieven voor de Kleinbeeld MX/LX worden echter wél gebruikt op de APS-c DSLR en daar zit em het verschil, Stefan. Weliswaar verandert de brandpuntsafstand niet, maar wel de de uitsnede van de opname, waardoor er een andere beeldhoek ontstaat.

Alleen bij de Sinar zou ik de objectieven voor een ander filmformaat kunnen gebruiken, bij de Hasselblad niet, omdat ik alleen over 6x6-achterwanden beschik.

Kortom:
As simple as what...
is'nt it?

Ruurd

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #835 Gepost op: 12 mei 2011, 19:14:46 »
Sorry Ruurd maar het klinkt een beetje raar.

Als je je commentaar leest lijkt het net of je zegt dat je het probleem niet hebt met de Hasselblad &Sinar omdat je daar aparte lenzen voor gebruikt, dus als je voor je DSLR ook aparte lenzen koopt zal je dan nog steeds dat probleem hebben?
Je behandelt de Hasselblad & Sinar toch ook als een apart systeem dus waarom is het bij hun geen punt dat het beeld hoek anders is en bij APS-C wel?
Misschien op de manier waarop en waarvoor je de camera gebruikt misschien?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #834 Gepost op: 11 mei 2011, 23:13:23 »
Misschien een domme opmerking maar beeldhoek en DOF zijn toch punten die met de compositie te maken hebben?  ;)


Ja, natuurlijk.

Citaat
Ik begrijp je punt hoor, je zal het zelfde probleem waarschijnlijk hebben als je met je midden/groot formaat camera's gaat werken of niet?

Nee, natuurlijk niet.
Ten eerste werk ik daar al jaaaaren mee...
En ten tweede worden die lenzen gebruikt bij de camera waar ze voor zijn:
Lenzen van de Hasselblad gebruik ik nooit op de MX/LX, alleen op de Hasselblad.
Lenzen voor de Sinar gebruik ik alleen op de Sinar.
Ik heb dus niets te maken met omrekenen voor andere camera's, anders dan welk objectief gemaakt is voor welke beeldcirkel.


Alleen: Als je gewend bent om met FF-objectieven te werken en je moet van Kleinbeeld = FF omschakelen naar APS-c, waarbij je doorlopend met andere beeldhoeken, schijnbare brandpuntsafstande, die al of niet waar zijn,  bezig bent, neemt dat je concentratievermogen in beslag, die je nodig heebt voor je compositie en je lichtmeting.
Nog afgezien van andere manier van lichtmeten en bediening....

Van de ene kant is het heel mooi, dat alle oude Pentax-objectieven passen op de de APS-c DSLR's, maar ik ben nog steeds te veel aan het rekenen...
Het begint nu duidelijk te worden, dat ik alleen met oveeenkomstige openingshoeken van objectieven moet rekenen.
Hèhè... en dat moet een automatisme worden in mijn grijze brij.
En dát maakt em nou net het verschil...

Op het moment, dat ik de Kleinbeeld objectieven kan gebruiken voor een Kleinbeeld DSLR wordt het werken er mee weer wat eenvoudiger zonder omrekenen en met scherptediepte zoals je die gewend was/bent.

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2011, 23:18:13 door asplx »

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #833 Gepost op: 11 mei 2011, 20:09:28 »
Zoals ik nu draai, ben ik met digitaal niet tevreden; ben ik teveel bezig met de techniek onder de knie te krijgen i.p.v de compositie te bepalen. Moet ik me té zeer toeleggen op andere beeldhoeken van objectieven en diafragma-openingen voor de juiste DOF.
Kortom: Er komt niet uit de digitale camera, wat ik op analoog gebied gewend ben.
Misschien een domme opmerking maar beeldhoek en DOF zijn toch punten die met de compositie te maken hebben?  ;)

Ik begrijp je punt hoor, je zal het zelfde probleem waarschijnlijk hebben als je met je midden/groot formaat camera's gaat werken of niet?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #832 Gepost op: 11 mei 2011, 19:52:47 »
Er komt niet uit de digitale camera, wat ik op analoog gebied gewend ben.
En dat is op zijn zachtst gezegd: Zeer teleurstellend.
En dan heeft Pentax nog z'n best gedaan om de output van de dslr zo veel mogelijk op film te laten lijken in plaats van die oververscherpte rommel van, pak 'em beet een Canon. Ik moet zeggen dat het me de laatste tijd juist begint mee te vallen, misschien gewenning. Ik gebruik mijn cam nu ongeveer zoals MS word: iedere gebruiker gebruikt maar 10% van de mogelijkheden maar iedereen gebruikt wel 10 andere procenten daarom lijkt het geheel overkill en heb je het idee dat je moet betalen voor iets dat je niet gebruikt, maar met een cam die niets meer kan en doet dan precies wat jij wil loop je weer snel tegen beperkingen aan.
Andere discussie denk ik.

Op k-rumours wordt zelfs gespeculeerd over een mirrorless ff. Dat zijn we bijna waar we niet willen wezen: een 645 ff evil.
Maar gekheid op stokjes, ik wacht die NC even af. Een evil met opsteekzoeker (a la Leitz jaren 30 optisch, niet zo'n smurfen LCD) lijkt me best geinig en zeer meeneembaar.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

asplx

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #831 Gepost op: 11 mei 2011, 19:29:53 »
2012 zou nog te overzien zijn, desnoods 1 of 2 jaar later.
Maar mede door de stap van Berend en de inbreng van Roeland ben ik nóg bewuster gaan nadenken over de mogelijkheden van  FF-digitaal.
Zoals ik nu draai, ben ik met digitaal niet tevreden; ben ik teveel bezig met de techniek onder de knie te krijgen i.p.v de compositie te bepalen. Moet ik me té zeer toeleggen op andere beeldhoeken van objectieven en diafragma-openingen voor de juiste DOF.
Kortom: Er komt niet uit de digitale camera, wat ik op analoog gebied gewend ben.
En dat is op zijn zachtst gezegd: Zeer teleurstellend.

Groeten,
Ruurd

RonHendriks

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #830 Gepost op: 11 mei 2011, 19:16:18 »
....en wanneer komt Pentax met eerste betaalbare FX camera? ;)
Niet meer dit jaar. Ik denk zelfs dat het een flink tijdje kan duren, tenzij de gebruikersgroep zich flink uitbreidt. Voordat de FF er komt zullen er eerst die evil'tjes (na de zomer) komen, een opvolger van de K-r( eind november), de K-3 (voorjaar 2012) en wellicht zelfs de 645D-50 megapixel (PhotoKina 2012). De eerste echte kans op zo'n FF is dus met de PhotoKina 2012.

asplx

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #829 Gepost op: 11 mei 2011, 18:49:51 »
....en wanneer komt Pentax met eerste betaalbare FX camera? ;)

Als je daar FF mee bedoelt, sluit ik me helemaal bij de vraag aan... :-\

X-Ray

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #828 Gepost op: 11 mei 2011, 18:41:08 »
....en wanneer komt Pentax met eerste betaalbare FX camera? ;)

Offline egbert

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 606
  • Geslacht: Man
  • Pentax waarheen :(
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #827 Gepost op: 11 mei 2011, 08:56:11 »
had gisteren contact met fotozaak l.,
die op zijn beurt contact zocht met pentax,
die vertelde dat de spiegelloze camera komt over 5 maanden.
De spanning bljft
Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.
Lenzen Dslr, 10/17, 17/70, 55/300 wr, 40xs, 35, 50, 70,100mm
Lenzen Slr: 28, 50, 100, 135, 200mm
Flitser: AF360FGZ II

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #826 Gepost op: 24 april 2011, 21:35:32 »
met plaatjes van de eerste objectiefjes http://k-rumors.com/, ziet er nogal liberace uit zo op deze shots maar er komt in ieder geval ook een zwarte volgens de verhalen

Pentax will be the first company to offer two different mirrorless system. What a surprise!

Dat kun je wel zeggen ja..... ;)