Nr 1 maakt een wat grauwe indruk. Zal wel komen door het IR filter (heb daar geen ervaring mee).
Verder heb ik het idee dat je deze foto wat haastig genomen hebt - met je eigen schaduw in beeld
Nr 2 heeft een heel fijne toning. Het groothoekeffect is aan de linker kant wel goed merkbaar maar doet geen afbreuk wmb. Minpuntje is het bankje wat een beetje pontificaal in de weg staat.
Nr 3 is gewoon een goede foto – op twee dingetjes na: de schaduw van de bomen op het gebouw is een beetje jammer en het gebouw is een beetje scheef. Je stond er niet helemaal recht voor lijkt het.
Bedankt voor je reaktie SimonWillig. Foto's genomen met een infrarood filter zijn wel vaker wat grauw. Sommigen hebben wel een goede zwarting. Veel is achteraf nog te bepalen door het juiste zwart-wit procedé (rood-filter, oranje filter en dergelijke) te kiezen in photoshop en door het bijwerken van het contrast. Het bijwerken van het contrast heb ik in foto 1 en 2 ook gedaan. Foto 1 blijft echter wat grauw. Dat heeft te maken met de aanwezige roodschakeringen in de IR foto, wat weer te maken heeft met of een object in het rechtstreekse zonlicht staat. Daarnaast worden de roodschakeringen beïnvloedt door de sluitertijd. Hoe meer in rechtstreeks zonlicht en hoe langer de sluitertijd hoe meer de gelen overheersen in de foto en hoe minder de rode kleuren. Of dat resulteert in een grauwerre zwart-wit omzetting weet ik niet zo.
Bij foto 1 stond ik met de gedrade afstandbediening in de hand naast het toestel. Vandaar dat mijn schaduw in beeld is. Ik had ook de afstandbediening gewoon kunnen laten bungelen en op afstand de tijd in de gaten kunnen houden, maar een schaduw van mezelf in beeld leek me niet zo storend.
Het klopt dat ik niet helemaal recht voor het gebouw stond. Dat heb je goed gezien. Als je recht tegenover dit gebouw gaat staan heb je een boomgroep die gedeeltelijk het zicht blokkeert.
Groet, Alwin.