Auteur Topic: Ricoh koopt Pentax!  (gelezen 31476 keer)

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Hythloday

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #62 Gepost op: 3 juli 2011, 12:34:55 »
Heeft voor een groot gedeelte denk ik ook met de productie aantallen te maken.. Je kan op bijna alle goede Pentax objectieven een limited label plakken..

Je stipt het probleem perfect aan: Pentax is te klein geworden. De consument heeft een keuze uit twee Pentax camera's. Canon en Nikon bieden een aanzienlijk ruimere keuze, inclusief de oudere modellen die nog steeds te koop worden aangeboden. Iemand die geen verstand van fotografie heeft en afhankelijk is van de verkoper, kijkt eerder naar de prijs dan de kwaliteit. Canon 1100D plus Canon 18-135mm kost ongeveer 650 euro, terwijl een Pentax K-R plus Pentax 18-135mm op ongeveer 1150 euro komt. Voor dergelijke aspirant kopers is Pentax geen alternatief meer.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #62 Gepost op: 3 juli 2011, 12:34:55 »

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Ricoh koopt Pentax! (open brief van Pentax)
« Reactie #61 Gepost op: 3 juli 2011, 12:31:53 »
Hier een open brief naar ons gericht..

http://photorumors.com/2011/07/01/open-letter-from-hoya-to-valued-pentax-customers-and-partners/

Mooie brief, tot 1 oktober heten ze dus nog gewoon Pentax, maar over de naam ná 1 oktober blijven ze wel erg vaag.
Ricoh zou er goed aan doen vóór 1 oktober meer duidelijkheid te geven over wat hun plannen zijn. Dat zorgt er in ieder geval voor dat de huidige Pentax gebruikers een goed gevoel houden en wellicht potentiële kopers toch voor Pentax kiezen.
« Laatst bewerkt op: 3 juli 2011, 13:00:19 door Edzo »

Serpiente

  • Gast

Serpiente

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #59 Gepost op: 3 juli 2011, 12:10:28 »
Pentax speelde een behoorlijk grote rol in het analoge tijdperk, maar heeft de boot bijna gemist in het digitale tijdperk. Pentax had altijd innovatieve dingen die het merk in het verleden groot hebben gemaakt. Nu missen ze effect. De prijsstijging van de objectieven heeft het merk geen goed gedaan, zo is de DA12-24mm twee keer zo duur als de Tokina II variant, terwijl de laatste optisch gezien is verbeterd.

Hopelijk pakt Ricoh het beter aan zodat de merknaam Pentax weer een grotere rol gaat spelen.
Heeft voor een groot gedeelte denk ik ook met de productie aantallen te maken.. Je kan op bijna alle goede Pentax objectieven een limited label plakken..

Hythloday

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #58 Gepost op: 3 juli 2011, 11:08:47 »
Maar als je ziet dat Pentax tegelijkertijd het moeilijk heeft:

Pentax speelde een behoorlijk grote rol in het analoge tijdperk, maar heeft de boot bijna gemist in het digitale tijdperk. Pentax had altijd innovatieve dingen die het merk in het verleden groot hebben gemaakt. Nu missen ze effect. De prijsstijging van de objectieven heeft het merk geen goed gedaan, zo is de DA12-24mm twee keer zo duur als de Tokina II variant, terwijl de laatste optisch gezien is verbeterd.

Hopelijk pakt Ricoh het beter aan zodat de merknaam Pentax weer een grotere rol gaat spelen.

Dobbe

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #57 Gepost op: 3 juli 2011, 11:08:21 »
We gaan het zien. Ik moet er niet aan denken dat Ricoh toch besluit dat de DSLR divisie geen meerwaarde heeft of laat de K-mount vallen...dan zitten we allemaal ineens met een hoop waardeloos glas en dito bodies. :-X

Dan behoud ik mijn MF glas en schroef ik het op Canon. Schijnt mogelijk te zijn met een 'verloopring'. Iemand meer ervaring mee?

su0229

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #56 Gepost op: 3 juli 2011, 07:09:52 »
Ik denk hetzelfde als een aantal andere schrijvers voor mij: ze zijn bij Ricoh en Hoya niet uit een ei gekropen. De Q was er niet van de één op de andere dag! Daar is heus over nagedacht. Daarnaast is de 645 ook nog maar net op de markt.

Met name Ricoh's GXR  modellen zijn puike camera's. Dat komt wel goed hoor! Zelf heb ik lang getwijfels tussen de GXR 2 en DP1s van Sigma voor erbij. Het is de laatste geworden.

Gisteren mijn K5 bij Foka gehaald. Ricoh of Pentax, beide merknamen staan voor mij synoniem aan 'kwaliteit'!

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #55 Gepost op: 3 juli 2011, 00:26:34 »
Ik schat ook in dat afdeling en budget van Ricoh marketing een flink stuk groter is dan die van Hoya/Pentax  :)

Zeker als je als Ricoh jezelf een belangrijke speler op de fotomarkt wil maken. Dan moet je toch een behoorlijke zak duiten achter de hand hebben.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #54 Gepost op: 2 juli 2011, 15:52:55 »
Het zou me niet verbazen als de P&S camera's de naam Ricoh krijgen en de DSLR modellen (K-serie, 645D en wat er nog meer in het vat zit) de Pentax naam blijft houden. Waar de Pentax Q terecht gaat komen zou ik zo 1-2-3 niet durven zeggen.
Een flink aantal Japanse bedrijven heeft voor hun top-of-the-line producten speciale merk namen in het leven geroepen of gehouden. Wordt vooral op de de amerikaanse markt uitgespeeld, denk bijvoorbeeld aan de automerken Toyota & Lexus, Nissan & Infinity en Honda & Acura. Ze weten echt wel wie de producent is, maar alleen al de naam duidt erop dat het product extra kwaliteit heeft.
Ik schat ook in dat afdeling en budget van Ricoh marketing een flink stuk groter is dan die van Hoya/Pentax  :)

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Serpiente

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #53 Gepost op: 2 juli 2011, 13:48:07 »
De naam maakt mij niet uit, zolang de K-mouth maar blijft bestaan. :) Wel op hoogwaardige WR-bodies. :)

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #52 Gepost op: 2 juli 2011, 11:09:11 »
Om nog maar te zwijgen van de beschikbaarheid  :-X

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #51 Gepost op: 2 juli 2011, 11:00:52 »
Naar mijn gevoel gaan de Pentax compact camera's de naam Ricoh krijgen. In die markt heeft Pentax voor mijn gevoel het minste voet aan de grond.
De naam Pentax wordt dan met name voor de DSLR's zoals de K-mount en Q-mount. Ergens las ik ook dat ze de 645D als vlaggenschip zien voor verdere groei in de markt.

Deze verkoop lijkt me voor de ontwikkeling van nieuwe accessoires een erg goede zaak. Laten we wel wezen, Pentax heeft goede camera's, maar niet de hoeveelheid lenzen en accessoires die Canikon heeft. Daar haken naar mijn idee toch een behoorlijk aantal potentiële kopers die hun eerste DSLR gaan kopen toch vaak op af.

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #50 Gepost op: 2 juli 2011, 10:12:34 »
Als ik beide newsletters mag geloven, denk ik niet dat Pentax ten dode is opgeschreven.
Ricoh heeft het over een intensieve markt die echter nog veel potentieel heeft en gezien het feit dat zij al jaren in de camerabusiness zitten op zoek zijn naar manieren om hogerop te komen in de markt. Ze noemen Pentax kwalitatief sterk qua naam en IQ en beide productlijnen hebben weinig overlap. Dus klinkt het logisch dat deze aankoop een stap is om de huidige lijn te vergroten en te versterken, zoals ik het lees hebben ze niet alleen het merk en de producten gekocht maar ook de nodige technologieën en patenten.

We gaan het zien. Ik moet er niet aan denken dat Ricoh toch besluit dat de DSLR divisie geen meerwaarde heeft of laat de K-mount vallen...dan zitten we allemaal ineens met een hoop waardeloos glas en dito bodies. :-X

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #49 Gepost op: 2 juli 2011, 09:31:26 »
het is weliswaar weekend maar soms lees ik wat mee. Ik heb de indruk dat sommigen hier denken dat Ricoh een fabrikant van kantoormachines is (of zoals de Vlamonen het noemen: bureelapparatenfabrikant  ???) die een gat in een markt ziet en er een klusje bij gaat doen. Blader dan even voor de gein op deze pagina naar beneden om de mening mogelijk iets bij te stellen.
Ricoh heeft bewust (naar nu blijkt, tijdelijk) afscheid genomen van van een aantal productlijnen/markten omdat er meer geld in de office markt zat en een groot aantal slecht lopende bedrijfjes om lekker over te nemen.
Van mij mogen ze ook de naam Ricoh gaan voeren, of helemaal geen naam op de body, of een nieuwe brand introduceren (zoals Panasonic en Leica doen/proberen met Lumix, Toyota met Lexus en Minolta/Konica met Sony, oh wacht even dat zat anders  ;) ).
Toch maar even afwachten.
« Laatst bewerkt op: 2 juli 2011, 09:44:40 door roeland »
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #48 Gepost op: 2 juli 2011, 09:13:30 »
Ik ben dan ook weer terug bij waar ik begonnen ben: een Ricoh 500G. Erg fijne camera trouwens!
Heb hem hier naast me liggen en denk er nog met plezier aan terug.

Offline egbert

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 606
  • Geslacht: Man
  • Pentax waarheen :(
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #47 Gepost op: 2 juli 2011, 09:01:56 »


Zijn we hier blij mee?  :schaam: Ik mag wel snel zijn met mn K5 aankoop....  :)

naam niet slecht voor zo'n goeie camera.
Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.
Lenzen Dslr, 10/17, 17/70, 55/300 wr, 40xs, 35, 50, 70,100mm
Lenzen Slr: 28, 50, 100, 135, 200mm
Flitser: AF360FGZ II

Offline egbert

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 606
  • Geslacht: Man
  • Pentax waarheen :(
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #46 Gepost op: 2 juli 2011, 08:56:54 »
Ben ik weer bij het begin! Begonen met een Ricoh Singlex TLS spiegelreflex!

De mijne was: Ricoh xr-1
Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.
Lenzen Dslr, 10/17, 17/70, 55/300 wr, 40xs, 35, 50, 70,100mm
Lenzen Slr: 28, 50, 100, 135, 200mm
Flitser: AF360FGZ II

asplx

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #45 Gepost op: 2 juli 2011, 00:57:55 »
Ben ik weer bij het begin! Begonen met een Ricoh Singlex TLS spiegelreflex!

't Was mijn tweede.

Offline Kloor2000

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 199
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #44 Gepost op: 2 juli 2011, 00:09:00 »
Ben ik weer bij het begin! Begonen met een Ricoh Singlex TLS spiegelreflex!

RonHendriks

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #43 Gepost op: 1 juli 2011, 23:43:20 »
Earlier this year Ricoh announced the development of a Leica lens mount unit for its GXR camera system.
Ik denk dat dat gewoon een brilliant plan is. Iedereen met nog wat Leica erfenisjes in lenzen kun je zo'n GXR unit zien te slijten. Alles is manueel dus eigenlijk supereenvoudig in ontwikkeling. Ik denk dat de meeste tijd heeft gezeten in het verkrijgen van toestemming voor die M-mount te gebruiken.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #42 Gepost op: 1 juli 2011, 22:46:18 »
Ik vrees, dat vrouwlief die wat aan de prijzige kant vindt...

Jan.

Joh, ik mocht gister de Sigma 8-16 aanschaffen, met als tegenprestatie dat ik vanavond mee ging spinnen in de sportschool (jezus, wat een heftige les was dat  :D) en zondag even mee moet helpen met een Excel sheet om te bouwen. Dus gewoon tegenprestatie vragen.... Komt goed Jan!~ :D :D :D



Overigens nog een bericht:
http://www.amateurphotographer.co.uk/news/Pentax_UK_speaks_out_on_sale_to_Ricoh_update_news_308403.html
Daar staat dit stukje tekst in:
Earlier this year Ricoh announced the development of a Leica lens mount unit for its GXR camera system.

Planned for release in the autumn, the Ricoh GXR Lens Mount Unit will allow photographers to use Leica M-mount lenses on the GXR.

Dat kan ik dan weer niet rijmen met het gaan hanteren van de K-mount en Q-mount.........
Wat denken jullie?
« Laatst bewerkt op: 1 juli 2011, 23:30:11 door Edzo »

asplx

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #41 Gepost op: 1 juli 2011, 22:41:28 »
Ik vrees, dat vrouwlief die wat aan de prijzige kant vindt...

Jan.

2 weken over tijd, Jan...
Toen was het vaderdag...  ;D

gnodde

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #40 Gepost op: 1 juli 2011, 22:36:11 »
Nu nog de DFA 100 mm WR Jan!!  ;)

Ik vrees, dat vrouwlief die wat aan de prijzige kant vindt...

Jan.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #39 Gepost op: 1 juli 2011, 22:34:02 »
Daar heb ik gister al wat aan gedaan, met de aanschaf van een Optio E90  :D

Jan.

Nu nog de DFA 100 mm WR Jan!!  ;)

In ieder geval wil Ricoh de fotografie markt op, dus naar mijn idee krijgt de merknaam Pentax nu in ieder geval aanzienlijk meer marketing budget. En laten we wel wezen, dat was hard nodig.
Ricoh heeft Pentax naar mijn idee alleen maar gekocht vanwege de merknaam, die staat natuurlijk vanuit de jaren '60 - '90 van de vorige eeuw als een huis. Die ga je niet zo maar weg doen lijkt me.
Vooralsnog ga ik er van uit dat dit positief uitpakt. Vanavond op de sportschool zat ik een test te lezen in het blad Kassa van onderwater camera's. Pentax kon de WG-1 niet op tijd aanleveren en die was buiten de test gehouden stond er. Stom, ik had als Pentax / De Beukelaar dan maar het oude model aangeboden, dat je in ieder geval bij de andere camera's staat. Zo goed kwamen die nu ook weer niet uit de bus......

Tweede voordeel voor mij persoonlijk (tevens een vraag aan de moderators). Ik heb nu een Sea & Sea DX-2g onderwater camera. Dat is feitelijk een Ricoh camera. Ik begrijp dus dat ik na de formele overname mijn onderwater foto's niet meer in de rubriek vreemdgangers hoef te zetten?  :D :D
« Laatst bewerkt op: 1 juli 2011, 22:44:02 door Edzo »

asplx

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #38 Gepost op: 1 juli 2011, 22:26:16 »
... en een LX-D met 645-sensor ZONDER anti-alias-filter en ze HEBBEN een topper...
En uiteraard met het befaamde verwisselbaar zoekersysteem...

Ruurd