Auteur Topic: Ricoh koopt Pentax!  (gelezen 31491 keer)

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Corros

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1237
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #37 Gepost op: 1 juli 2011, 22:21:24 »
Als Ricoh slim is hanteren ze gewoon de K-mount en beginnen ze zoals op het internationale forum gezegd wordt aan een Fullframe.
De degelijkheid e.d. van Pentax houden en aanpassen aan de behoeftes aan de gebruikers. Klinkt voor mij als een topformule  ;D

Als ze het verkeerd aanpakken gaan ze sowieso veel klanten verliezen, dus ben maar niet gevreesd ::)

Fullframe? Probeer eerst gewoon geld te verdienen in het huidige segment. De pro's win je gewoon niet zomaar voor je (kijk maar naar Sony). Gewoon doorgaan met goede camera's in het consumenten segment en nog een paar objectieven toevoegen (lang tele (100-400), 18-200, 10-2*, en misschien een 300 2.8 + 1.4xtc en 2.0xtc)
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #37 Gepost op: 1 juli 2011, 22:21:24 »

Offline ivotjuh

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 413
  • Geslacht: Man
  • Juggling with lenses
    • Ivo Vastré Photography
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #36 Gepost op: 1 juli 2011, 22:01:30 »
Als Ricoh slim is hanteren ze gewoon de K-mount en beginnen ze zoals op het internationale forum gezegd wordt aan een Fullframe.
De degelijkheid e.d. van Pentax houden en aanpassen aan de behoeftes aan de gebruikers. Klinkt voor mij als een topformule  ;D

Als ze het verkeerd aanpakken gaan ze sowieso veel klanten verliezen, dus ben maar niet gevreesd ::)

asplx

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #35 Gepost op: 1 juli 2011, 19:11:41 »
Werden de Rollei-compacts ook al niet door Samsung gemaakt? Staat me zoiets van bij.

Ruurd

ArjanvH

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #34 Gepost op: 1 juli 2011, 17:52:50 »
Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe het met de lenzen verder gaat.

Hoe zit het met de patentrechten op lenzen gebied, gaan die naar Ricoh, of gaat Hoya die gebruiken voor Tokina.

In het laatste geval is het maar de vraag of we van Ricoh in de nabije toekomst nog wat kwaliteitsglas kunnen verwachten.

Ricoh gaat de naam Pentax gebruiken voor hun complete camera lijn.

Pentax is nog steeds een (kwalitatieve) sterke naam op cameragebied.

Ricoh verkoopt op dat moment zowat geen cameras onder hun eigen naam, dus De naam Pentax is een belangrijke marketing tool.


Voordeel is dat Ricoh met oa zijn foto en videodivisie in Pentax een hele goede aanvulling heeft zeker op gebied van DSLR.

Ik zie al een volgende aanbieding" bij aankoop van een nieuwe Pentax reflex camera een Ricoh fotoprinter."

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #33 Gepost op: 1 juli 2011, 17:03:45 »
Update: Uit het persbericht van Ricoh blijkt dat de fabrikant de merknaam Pentax zal gebruiken voor sommige van haar camera's. Mogelijk betekent dat ook dat huidige Ricoh-camera's zoals het GXR-systeem, of directe opvolgers daarvan, verder gaan onder de Pentax-naam.

K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #32 Gepost op: 1 juli 2011, 17:00:58 »


Zijn we hier blij mee?  :schaam: Ik mag wel snel zijn met mn K5 aankoop....  :)
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Synar

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #31 Gepost op: 1 juli 2011, 16:55:43 »
Goed nieuws.
Ricoh is een serieus bedrijf, en ze zijn hard bezig om een vuist te maken tegen hun concurrent Canon.
Met hun grafische digitale printers zetten ze al een topproduct neer dat de concurrentie makkelijk aankan. Laten we hopen dat ze ook Canon meer tegenstand
zullen bieden op de camera markt door Pentax de aandacht te geven die het verdient.




Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #30 Gepost op: 1 juli 2011, 16:49:22 »
Op zich geen slechte redenering als je bekijkt hoeveel Dell-thuisgebruikers er zijn, nadat men in de werksfeer kennis heeft kunnen maken met het merk.
Ik heb me altijd verbaasd over dat soort gegevens. In de jaren dat ik professioneel met computers bezig was, van pakweg 1990 tot 2005, heb ik werkelijk niet Ă©Ă©n Dell " in the wild" gezien en er kwamen toch vrijwel dagelijks mensen met notebooks over de vloer en ik kwam meerdere keren per week bij andere bedrijven, ook in het buitenland, hoofdzakelijk Duitsland, UK en Israel, maar het was allemaal HP, Compaq, IBM en en enkele verdwaalde Apple. Ook nu, ik kom nog uitsluitend huisgebruikers tegen, is het Packard Bell en Acer, soms Asus maar nergens een Dell te bekennen.
Dit is niet off topic want ik ga verder met camera's. Canon schijnt de grootste te zijn maar in mijn, redelijk uitgebreide, kennissenkring is mijn moeder de enige bezitter van een Canon compact, verder is het voornamelijk Nikon SLR, een paar Pentax en Olynpii (?) en de laatste tijd een paar Sony's (de naam staat me tegen maar ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat die Son'y best aardig zijn). Om een Canon SLR in de hand te krijgen moet ik de Dixons in het volgende dorp want zelfs de Ring in het dorp verkoopt liever Nikons, en Olympus aan vrouwen vanwege de kleinere body's.
Genoeg, weekend. :drinks:
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline artmure

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 414
  • Geslacht: Man
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #29 Gepost op: 1 juli 2011, 16:27:55 »
Ik lees in http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_technologie/Pentax_opgekocht_door_Ricoh.9077478-3127.art

"Ricoh denkt echter dat het onderscheid tussen werk en privé op dat vlak zal verdwijnen en het hoopt met de overname van Pentax meer producten te kunnen aanbieden aan alle gebruikers."

Op zich geen slechte redenering als je bekijkt hoeveel Dell-thuisgebruikers er zijn, nadat men in de werksfeer kennis heeft kunnen maken met het merk.

DaniĂ«l 
Piepen kan nooit kwaad, zei de muis.

RonHendriks

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #28 Gepost op: 1 juli 2011, 16:25:05 »
Nog mooier zou zijn als Ricoh ook Kenko- Tokina zou overnemen en zo een sterke camera tak gaat bouwen. Ik zie er best wel mooie mogelijkheden in.

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #27 Gepost op: 1 juli 2011, 16:18:54 »
Deze melding is toch geen verrassing, de ingevulde naam misschien wel maar het was al lang bekend dat Hoya de zaak had gekocht vanwege wat patenten (optisch glas) en de rest snel wilde lozen. Van een melding "Kanon koopt Nokin" of "Panasonic koopt Leitz" zou ik schrikken, dit betekent voor mij alleen even afwachten met inslaan.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #26 Gepost op: 1 juli 2011, 16:16:16 »
Check even het laatste puntje:

Citaat
8. Other Matters
With respect to one of HOYA’ European marketing companies for the PENTAX Imaging Systems
Business, PENTAX EUROPE IMAGING SYSTEMS S.A.S. (“PEIS”), HOYA will make a final
determination on whether or not HOYA will transfer PEIS’ shares to NewCo (or interests and shares
of PEIS’ subsidiaries which conduct PENTAX Imaging Systems Business, PENTAX IMAGING
SYSTEMS LIMITED and PENTAX IMAGING SYSTEMS GMBH) upon completing prior
negotiations with PEIS’ workers counsel as required under applicable laws.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline WitteWeduwe

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 82
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #25 Gepost op: 1 juli 2011, 15:52:17 »
Ricoh heeft van 2000 - 2010 redelijk wat kopieermerken overgenomen. Die werken nu allemaal nog onder originele merknaam (bijvoorbeeld nashuatec).

Waarom zou dat voor pentax anders gaan uitpakken?

Serpiente

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #24 Gepost op: 1 juli 2011, 15:47:29 »
ben niet in paniek.

ricoh maakt al compacts, pentax ook. dit is dubbelop en duur.
ik gok, dat de pentax compacts gaan plaats maken voor de ricoh compacts.
pentax spiegelreflex zullen een tijdje langer blijven om plaats te maken voor ricoh spiegelreflex.
de pentax camera techniek zal wel blijven
Probeerde Samsung ook, maar faalde. Ik denk dat de spiegelreflexen gewoon Pentax blijven heten. Bij de compacts denk ik dat ze beide namen gaan voeren of ook Pentax. Pentax heeft qua fotografie een sterkere naam.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #23 Gepost op: 1 juli 2011, 15:37:06 »
Het feit dat ze bewust een camera-divisie kopen, lijkt hoopgevend. Ricoh is in elk geval een stuk groter dan Hoya. Nu hopen dat dat tot uiting komt in Pentax-camera's en objectieven.

greetz,
Erik

asplx

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #22 Gepost op: 1 juli 2011, 15:06:21 »
Daar sluit ik me bij aan.

Wat de strategie ook wordt, ik denk eerder dat de refelxen onder de naam Pentax door blijven gaan en wellicht de compacten onder Ricoh.
Maar, speculaas is heel lekker, met mate, maar ik wacht rustig af in deze.
Speculeren is slecht voor m'n hart en voor m'n bloedsuikerspiegel...

Groeten,
Ruurd

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #21 Gepost op: 1 juli 2011, 14:47:36 »
Citaat
Maar hoe zien jullie de houdbaarheid van de K-mount lenzen nu Pentax door Ricoh wordt overgenomen? Zal dat blijven?
In het analoge tijdperk heeft Ricoh de K-mount gebruikt op hun eigen reflex camera's. Ze hebben alleen op een gegeven moment dat beruchte Ricoh pinnetje ingevoerd en dat gaf een hoop problemen op de originele Pentax K-mount. Ik verwacht dus niet dat Ricoh de bekende K-mount aan de kant zal zetten.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Soap

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1120
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #20 Gepost op: 1 juli 2011, 14:40:57 »
Het is allemaal even afwachten wat de daadwerkelijk strategie zal worden voor Pentax.
Hier alvast een stukje inhoudelijk:
http://www.hoya.co.jp/english/news/latest/d0h4dj0000001fv8-att/d0h4dj0000001fwi.pdf

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

Offline egbert

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 606
  • Geslacht: Man
  • Pentax waarheen :(
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #19 Gepost op: 1 juli 2011, 14:39:27 »
Waar haal jij al deze paniek vandaan?

Ik denk dat wanneer de Q gewoon uitkomt, de Q met instemming van Ricoh is gekomen. Ricoh heeft Pentax niet binnen een week binnengehengeld. Je gaat geen camera aankondigen om die een paar weken later direct te cancellen.

Ik herinner nog een aantal geruchten van een paar maanden geleden dat Rocoh bezig was met een kleine mirrorless. Misschien hebben zij wel meegewerkt aan de Q?

Aangezien er nog maar weinig mensen onder de 30 jaar zijn die ooit gehoord hebben van Ricoh als cameramaker denk ik dat die naam minder sterk is dan Pentax. Lijkt mij raar om dan Ricoh te hanteren. Ricoh-Pentax, Ricax, Cohtax en Pencoh klinken niet echt.  

Nieuws van Adorama:
"More details: Ricoh intends to rebrand "some" of its digital cameras as Pentax. Hoya to keep Pentax medical supplies division. Full report coming soon."

ben niet in paniek.

ricoh maakt al compacts, pentax ook. dit is dubbelop en duur.
ik gok, dat de pentax compacts gaan plaats maken voor de ricoh compacts.
pentax spiegelreflex zullen een tijdje langer blijven om plaats te maken voor ricoh spiegelreflex.
de pentax camera techniek zal wel blijven
Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.
Lenzen Dslr, 10/17, 17/70, 55/300 wr, 40xs, 35, 50, 70,100mm
Lenzen Slr: 28, 50, 100, 135, 200mm
Flitser: AF360FGZ II

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #18 Gepost op: 1 juli 2011, 14:38:20 »
Ik heb de officiele newsletter van Hoya overgehaald en in dropbox gezet.
Hoop dat ie zichtbaar is
http://dl.dropbox.com/u/22445651/Hoya%20Letter.pdf

en de Ricoh newsletter
http://dl.dropbox.com/u/22445651/Ricoh%20letter.pdf

grtz, Andre

Edit : Ricoh newsletter toegevoegd

« Laatst bewerkt op: 1 juli 2011, 14:55:08 door andre-mz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

daveweb

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #17 Gepost op: 1 juli 2011, 14:37:00 »
Oke, misschien allemaal wat voorbarig.
Maar hoe zien jullie de houdbaarheid van de K-mount lenzen nu Pentax door Ricoh wordt overgenomen? Zal dat blijven?

bbwijdieks

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #16 Gepost op: 1 juli 2011, 14:34:07 »
Het is even afwachten totdat ze een eerste reeks toestellen uitbrengen.
Op het internationale forum word er al geroept over een full frame camera etc. etc.
Dat zou wel een moedige zet zijn om Pentax wat hoger in het segment te plaatsen.
Ben benieuwd....

Serpiente

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #15 Gepost op: 1 juli 2011, 14:12:13 »
opgelet!!

waar staat: Ricoh will begin!!!!!

Ricoh gaat starten met de merknaam pentax voor een korte tijd, daarna wordt het ricoh K of zo.

gok zelf op een spoedige release van een "nieuwe"pentax/ricoh spiegereflex.

de pentax Q zal verdwijnen door de achterdeur
Waar haal jij al deze paniek vandaan?

Ik denk dat wanneer de Q gewoon uitkomt, de Q met instemming van Ricoh is gekomen. Ricoh heeft Pentax niet binnen een week binnengehengeld. Je gaat geen camera aankondigen om die een paar weken later direct te cancellen.

Ik herinner nog een aantal geruchten van een paar maanden geleden dat Rocoh bezig was met een kleine mirrorless. Misschien hebben zij wel meegewerkt aan de Q?

Aangezien er nog maar weinig mensen onder de 30 jaar zijn die ooit gehoord hebben van Ricoh als cameramaker denk ik dat die naam minder sterk is dan Pentax. Lijkt mij raar om dan Ricoh te hanteren. Ricoh-Pentax, Ricax, Cohtax en Pencoh klinken niet echt.  

Nieuws van Adorama:
"More details: Ricoh intends to rebrand "some" of its digital cameras as Pentax. Hoya to keep Pentax medical supplies division. Full report coming soon."
« Laatst bewerkt op: 1 juli 2011, 14:31:51 door Serpiente »

Offline egbert

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 606
  • Geslacht: Man
  • Pentax waarheen :(
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #14 Gepost op: 1 juli 2011, 14:01:35 »
Ik denk ook dat het echt om de losse verkoop gaat van de camera divisie (camera's, lenzen, accessoires, verrekijkers etc.). De medische divisie waar het Hoya eigenlijk om ging hebben zij gehouden. Opzich niet verkeerd dat ze zijn gekocht door een bedrijf die wat wil in de camerawereld. Ricoh maakte vroeger ook camera's en lenzen voor de K-mouth. Hoya heeft het niet slecht gedaan, maar ik hoop dat het nu nog beter wordt. Hoya diende als een soort reorganisatie manager die orde op zake stelde om het daarna goed te verkopen.
Het lijkt er ook op dat Ricoh de naam Pentax wil gaan hanteren. Qua compactcamera's denk ik dat het vooruit gaat. Qua spiegelreflexen ben ik benieuwd hoe het zich ontwikkeld. Ik hoop dat ze Sony-sensors blijven gebruiken.

opgelet!!

waar staat: Ricoh will begin!!!!!

Ricoh gaat starten met de merknaam pentax voor een korte tijd, daarna wordt het ricoh K of zo.

gok zelf op een spoedige release van een "nieuwe"pentax/ricoh spiegereflex.

de pentax Q zal verdwijnen door de achterdeur
Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.
Lenzen Dslr, 10/17, 17/70, 55/300 wr, 40xs, 35, 50, 70,100mm
Lenzen Slr: 28, 50, 100, 135, 200mm
Flitser: AF360FGZ II

Serpiente

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #13 Gepost op: 1 juli 2011, 13:47:44 »
Ik hoop dat de naam Pentax niet verdwijnt, zou wel zonde zijn
Citaat uit het persbericht van Ricoh:

On completion of the Acquisition, Ricoh will begin to use the PENTAX brand name for some of its digital camera products, and HOYA will continue to use the PENTAX brand name for their endoscopes and other products
Ik denk ook dat het echt om de losse verkoop gaat van de camera divisie (camera's, lenzen, accessoires, verrekijkers etc.). De medische divisie waar het Hoya eigenlijk om ging hebben zij gehouden. Opzich niet verkeerd dat ze zijn gekocht door een bedrijf die wat wil in de camerawereld. Ricoh maakte vroeger ook camera's en lenzen voor de K-mouth. Hoya heeft het niet slecht gedaan, maar ik hoop dat het nu nog beter wordt. Hoya diende als een soort reorganisatie manager die orde op zake stelde om het daarna goed te verkopen.
Het lijkt er ook op dat Ricoh de naam Pentax wil gaan hanteren. Qua compactcamera's denk ik dat het vooruit gaat. Qua spiegelreflexen ben ik benieuwd hoe het zich ontwikkeld. Ik hoop dat ze Sony-sensors blijven gebruiken.