De eerste auto is voor iedereen een keuze die je maar een keer kunt maken, dus dat moet wel een goede keuze zijn. Voor sommigen is het kiezen tussen een 3-serie of een Golf, anderen gaan voor een Alfa Romeo omdat ze zo van auto’s houden die het nooit doen. En sommigen, die kopen een Fiat Panda. Ik ook dus.
Eergisteren, zaterdag 20 april, was de dag. Twee weken daarvoor zijn we gaan kijken bij een Fiat Panda 45CL uit 1985, ik wist dat hij niet in nieuw staat was, daar was de prijs dan ook naar. Met een rit van 120km achter de rug kwamen we aan bij de Panda. Oei, dat was toch niet wat we verwachtten, hij was ten eerste ontzettend ranzig en de roest was ook een tikkeltje erger dan verwacht. Aan de andere kant, hij is wel 30 jaar oud. Nou ja, we hebben nu een flink stuk gereden, dan moeten we toch even proefrijden. En zo geschiedde, ik achter het stuur van een bijna 30 jaar oud koekblik. Ik had nog nooit in zo’n oude of kleine auto gereden, maar dat viel helemaal niet tegen. Heerlijk Spartaans, lekker simpel. Het starten is even lastig, je moet de choke regelen en genoeg gas geven om hem op gang te houden, maar dat houd het leuk toch?
Dus weer naar huis en goed overdenken. Ja het is een auto met werk. Maar ik heb na m’n eindexamens drie maanden vrij, dus tijd is geen probleem.
Na een paar dagen toch de knoop doorgehakt, dit gaat hem worden. En zaterdag avond is de bolide opgehaald. Met net 102.000 kilometers achter de kiezen begint het koektrommeltje net aan zijn avontuur. Technisch is hij voor zover ik weet in goede staat, APK tot eind maart 2014, dus dat komt goed.
Genoeg geluld, tijd voor foto’s.
Zo kwam hij aan bij zijn thuishaven, behoorlijk ranzig dus.
IMGP9799 (klein) by
Micha Panda, on Flickr
IMGP9802 (klein) by
Micha Panda, on Flickr
De ergste roestplek zit op een best rottige plek, namelijk onder het voorraam.
IMGP9803 (klein) by
Micha Panda, on Flickr
Ze hebben geprobeerd in te breken, met dit als gevolg. Het slot was er nu in zit is afkomstig van een Marbella. Alleen nog even het slot van de achterklep en de passagiersdeur vervangen en dan matcht alles weer.
IMGP9804 (klein) by
Micha Panda, on Flickr
Rechts ook een roestplek in de kofferbak. Dat moet ook even verhopen worden.
IMGP9805 (klein) by
Micha Panda, on Flickr
Hoewel het linker achterraam helemaal roestvrij is rondom, is het rechter achterraam dat niet. Dit plekje is al eens aangepakt.
IMGP9807 (klein) by
Micha Panda, on Flickr
Rondom de vuldop van de tank zit ook wat roest.
IMGP9808 (klein) by
Micha Panda, on Flickr
Het interieur is nog in vrij nette staat, alleen vooral heel vies.
IMGP9810 (klein) by
Micha Panda, on Flickr
Het motortje, kan ook wel een schoonmaakbeurtje gebruiken.
IMGP9814 (klein) by
Micha Panda, on Flickr
De wielen zien er niet meer uit, gelukkig heb ik een setje originele Oer Panda wielen op de kop getikt (deze zijn van de classic), inclusief naafkappen.
IMGP9816 (klein) by
Micha Panda, on Flickr
IMGP9817 (klein) by
Micha Panda, on Flickr
Het raamrubber van het raam links voor is een beetje krom, dus kun je er zo af trekken. Daar onder geen spatje roest.
IMGP9820 (klein) by
Micha Panda, on Flickr
De vulling van de stoel is een beetje uitgedroogd denk ik. Dat is die troep die onder de stoel ligt.
IMGP9821 (klein) by
Micha Panda, on Flickr
IMGP9822 (klein) by
Micha Panda, on Flickr
Een klein stukje al gepolijst. Zo ga ik de hele auto polijsten is het plan.
IMGP9823 (klein) by
Micha Panda, on Flickr
Na z’n wasbeurt zag hij er weer redelijk netjes uit.
IMGP9824 (klein) by
Micha Panda, on Flickr
Oeps, koelvloeistof. Waarschijnlijk is het slangetje van de radiateur naar het expansievat verstopt, dan kan de vloeistof niet weg als het uitzet en spuit het dus uit de dop die een beveiliging daarvoor heeft.
IMGP9881 (klein) by
Micha Panda, on Flickr
Daarnaast heb ik nog een lijstje wat ik nodig heb aan onderdelen:
Gordelhouder
Fans voorruit
Knopjes temperatuur
Binnenbekleding achterklep
Kabeltje hoedenplank 2x
Lampenkapje achterbumper kentekenverlichting
Serviceboekje
Originele gordelhouder
Antenne
Stuurkap
Spatlappen
Raamrubber linksvoor
Spiegelhouder links
Genoeg te doen dus. Maar eerst maar eens beginnen met polijsten, dan van de zomer de bumpers en de onderkant van de zijkant netjes spuiten (in de originele kleur), dan is hij al weer een stuk meer toonbaar.