Auteur Topic: Lightroom 4 workflow van Mharda  (gelezen 2827 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: Lightroom 4 workflow van Mharda
« Reactie #20 Gepost op: 12 oktober 2013, 11:44:21 »
Eitje in Lightroom :)

Er zijn verschillende manieren, maar ik zou het als volgt doen:
- Maak een Keyword "Artists"
- Maak daarbinnen per band / artist een keyword, logisch gezien de naam
Selecteer de foto's uit de shoot van band 1, kies en vink keyword (bandnaam) aan. daarna voor band 2 enz... NB: je kan per foto meer keywords toekennen dus, soms heb je een band en een 'gast' zanger(es) oid, gaat ook prima.

Dan ben je nu klaar ;)

Ga naar "Collections"
Klik op "+" en maak smart collection
Geef als criteria de datum van de shoot (Date Captured) en bij "Other Metadata / Keywords" de naam van de band...

Mocht je ook nog met (mijn, grin) sterren klassificatie werken, kan je ook nog toevoegen iets als 'minimaal 2 sterren'

Is je vraag zo beantwoord?
Thanks, idd een eitje in Lightroom, als je het eenmaal door hebt :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Lightroom 4 workflow van Mharda
« Reactie #20 Gepost op: 12 oktober 2013, 11:44:21 »

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: Lightroom 4 workflow van Mharda
« Reactie #19 Gepost op: 9 oktober 2013, 08:09:40 »
Bedankt, vandaag en morgen ga ik er niet aan toekomen, vrijdag ga ik het uitproberen.
Je uitleg is iig helder!

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Lightroom 4 workflow van Mharda
« Reactie #18 Gepost op: 8 oktober 2013, 21:14:46 »
Eitje in Lightroom :)

Er zijn verschillende manieren, maar ik zou het als volgt doen:
- Maak een Keyword "Artists"
- Maak daarbinnen per band / artist een keyword, logisch gezien de naam
Selecteer de foto's uit de shoot van band 1, kies en vink keyword (bandnaam) aan. daarna voor band 2 enz... NB: je kan per foto meer keywords toekennen dus, soms heb je een band en een 'gast' zanger(es) oid, gaat ook prima.

Dan ben je nu klaar ;)

Ga naar "Collections"
Klik op "+" en maak smart collection
Geef als criteria de datum van de shoot (Date Captured) en bij "Other Metadata / Keywords" de naam van de band...

Mocht je ook nog met (mijn, grin) sterren klassificatie werken, kan je ook nog toevoegen iets als 'minimaal 2 sterren'

Is je vraag zo beantwoord?

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: Lightroom 4 workflow van Mharda
« Reactie #17 Gepost op: 8 oktober 2013, 20:29:22 »
De afgelopen dagen, met Lightroom zitten spelen
En met name de selectie gaat al een stuk sneller

Vraagje, stel ik heb een avondje bands staan fotograferen en ik importeerde foto's in lr, dan staan ze allemaal bij elkaar. Maar ik wel de foto's graag per band selecteren en bewerken. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Dus ik wil alle foto's per band bij elkaar hebben, in bijv een verzameling.

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: Lightroom 4 workflow van Mharda
« Reactie #16 Gepost op: 28 september 2013, 13:52:19 »
Maar eens begonnen, met het door spitten van de help
Wel een totaal andere manier van werken :)
Maar het zal tijdswinst opleveren

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Lightroom 4 workflow van Mharda
« Reactie #15 Gepost op: 28 september 2013, 10:38:44 »
Waar ik eigenlijk geen gebruik van maak is dat verhaal met het markeren(1 enX), ik doe elke foto apart bewerken en eigenlijk nooit meerdere foto's tegelijk.

Dat deed ik in het begin ook. Het is natuurlijk ook afhankelijk van het type shot dat je doet. Als je thuiskomt met 10 natuurfoto's gemaakt in vier uur dan kan je makkelijk per stuk bewerken. Fotografeer je een voetbalwedstrijd, dan kom je makkelijk met 400 stuks terug ;)
En in die 400 stuks zit, bijna per definitie, een aantal bewerkingen die voor allemaal (cq grote delen) geldt. Waarom die onderdelen dan niet in één keer verbeteren?

Een heel simpel voorbeeld: LR heeft de mogelijkheid een lensprofiel op te geven en dan automatisch lenscorrecties uit te voeren. Waarom zou ik dat per foto doen? Idem voor ruis, belichting, witbalans enz..

Natuurlijk loop ook ik op het eind alle foto's individueel door voor de uitsnede en waar nodig kan ik altijd ingrijpen in de reeds toegepaste bewerking... Maar ik wordt daar steeds handiger in en hoef dus ook steeds minder in te grijpen ;)
 
PSE (ik heb v10) heb ik alleen nodig als ik met lagen wil werken en dat is het laatste jaar niet het geval geweest ;)

NB ik werk overigens nu met LR 5.2 ;)

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re: Lightroom 4 workflow van Mharda
« Reactie #14 Gepost op: 28 september 2013, 07:36:26 »
Toch grappig om te zien dat iedereen het weer anders doet. Ik gebruik gebruik overigens ook LR(3.6) en doe ruisreductie op het laatst. Daarna bewerk ik de foto(kopie met LR aanpassingen) vaak nog in PSE 9(al dan niet met NIK Software plug-in).
Waar ik eigenlijk geen gebruik van maak is dat verhaal met het markeren(1 enX), ik doe elke foto apart bewerken en eigenlijk nooit meerdere foto's tegelijk.
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Lightroom 4 workflow van Mharda
« Reactie #13 Gepost op: 27 september 2013, 22:22:22 »
Ja, dat kan zeker handiger :)

Even afgezien van mijn workflow wat losse tips....

Ga niet te vaak door alle foto's heen... je kan best in een keer de onscherpe/mislukte wissen (toets X) en een ster geven aan fotos die je wil bewerken (toets 1). Fotos zonder ster zijn zeg maar reserve... Scheelt vergeleken met jouw opsomming twee maal door x honderd fotos gaan...

Zeker waar constante correcties nodig zijn (fotos standaard iets onder/overbelicht, ruisonderdrukking e.d.) excelleert LR! OP een foto uitvoeren en de bewerking op alle fotos toepassen!

Neem even de tijd om een goede export preset te maken. Wat is de afspraak, waar wordt de foto voor gebruikt, wel of geen watermerk enz.. Dat zijn weer drie stappen (publish map / jpg / resizen) die in een keer kunnen...
 

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: Lightroom 4 workflow van Mharda
« Reactie #12 Gepost op: 27 september 2013, 22:01:50 »
Super handig topic
Heb voor de zomer lr 4.4 gekocht en er tot nu toe niks mee gedaan.

Binnenkort ga ik voor een website fotograferen, waar de foto's binnen 2 dagen ingestuurd dienen te worden.
Wat dus belangerijk is, is een snelle handige workflow

Hoe ik nu te werk ga:
* Na een foto sessie, kopieer ik de foto's naar de harde schijf van mijn computer (de foto's laat ik wel op de sd kaart staan als backup)
* Daarna loop ik mbv de Pentax software snel door de foto's, om de mislukte te verwijderen
* Daarna loop ik de foto's nog een keer door de foto's en dan let ik op de compositie en scherpte, diegene die afvallen verwijder ik
* Daarna selecteer ik de foto's die ik op Flickr wil hebben, deze gaan in een publish map
* Dan ga ik elke foto afzonderlijk in ps elements openen om te bewerken
* Daarna wordt de foto als jpg opgeslagen
* Met IranView wordt het formaat aangepast
* De foto's worden online gezet

Volgens mij kan dit veel handiger en vooral sneller :)

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: Lightroom 4 workflow van Mharda
« Reactie #11 Gepost op: 30 mei 2013, 15:22:25 »
ADOBE raad aan de bewerkingen van boven naar onder uit te voeren (in development panel).

Ik denk dat croppen e.d. nu juist de enige bewerking is waar dat niet voor geld, dat kan je volgens mij op elk moment doen. Alle bewerkingen hebben invloed op de pixels: helderheid, kleur, enz.. Maar croppen heeft dat niet, je gooit alleen wat weg.
Klop inderdaad voor lightroom.
Je kijk namelijk nooit naar het "echte" bestand maar een goeie preview, pas als je gaat exporteren dan doet die alle behandelingen voor het echie.
Dus je kan helemaal los gaan zonder rekening te houden met kwaliteit verlies door een bewerking.

Reden om de ruis reductie als laatste te doen is dat het 1 van de zwaaardere bewerking is waardoor het programma/bewerken langer duurt voor dat een bewerking is uitgevoerd.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Lightroom 4 workflow van Mharda
« Reactie #10 Gepost op: 27 mei 2013, 06:31:46 »
Ruisonderdrukking kun je het beste aan het begin van je postproductie doen. Hoe minder ruis in je foto bij de verdere nabewerking, des te beter.

Klinkt ook niet onlogisch, maar ADOBE raadt aan dit aan het eind te doen, althans bij LR.

Croppen doe ik meestal ook als laatste, al wordt aangeraden om dat ook zo snel mogelijk in de PP-proces te doen. Croppen beïnvloedt je histogram en mss heb je wel veel tijd gestoken in een bewerking op een deel van de foto die je later wegsnijdt etc etc......

Ja en nee. Het beïnvloedt je histogram, maar dat zou juist correct zijn. Je wil alleen een histogram van de foto(delen) die je bewerkt. Stel, je snijdt juist een donkere rand weg... dan moet die niet meer terugkomen in het histogram.

in de praktijk lopen bij mij trouwens bewerkingen ook wel wat door elkaar. Bij het per foto bewerken trek ik in vrij willekeurige volgorde ook nog wat aan de schuifjes, zoals nodig. Al moet ik zeggen, hoe handiger ik met LR wordt, hoe sneller de foto's 95% gereed zijn... En meestal is dat voldoende. Alleen bij modelshoots e.d. ga ik er meer tijd aan besteden en gebruik ik ook andere programma's...
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2013, 10:36:09 door Mharda »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Lightroom 4 workflow van Mharda
« Reactie #9 Gepost op: 26 mei 2013, 17:34:13 »
Ik gebruik dan wel geen lightroom maar wel CameraRaw 7(.4) (zelfde engine als lightroom 4) en ik gebruik ook de ruis-onderdrukkingsfunctie van de rawconverter. Ruisonderdrukking kun je het beste aan het begin van je postproductie doen. Hoe minder ruis in je foto bij de verdere nabewerking, des te beter.
De verscherpingsfunctie gebruik ik ook, maar in geringe mate...als "input-sharpening" en soms alleen op bepaalde delen met het aanpassingspenseel. Nadat ik alle andere bewerkingen heb gedaan in PS doe ik nog wat (selectieve) (output)verscherping. Maar goed, ik heb dan ook nog geen workflow om foto's "in batch" te bewerken.

Croppen doe ik meestal ook als laatste, al wordt aangeraden om dat ook zo snel mogelijk in de PP-proces te doen. Croppen beïnvloedt je histogram en mss heb je wel veel tijd gestoken in een bewerking op een deel van de foto die je later wegsnijdt etc etc......
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2013, 23:25:45 door EviZ »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Lightroom 4 workflow van Mharda
« Reactie #8 Gepost op: 26 mei 2013, 13:09:49 »
Verscherpen en ruisonderdrukken komt bij mij meestal als een van de laatste dingen.
Ooit heb ik eens gelezen dat dat het beste zou zijn ivm croppen en dergelijke.
Maar of dat helemaal waar is weet ik eerlijk gezegd niet.

ADOBE raad aan de bewerkingen van boven naar onder uit te voeren (in development panel).

Ik denk dat croppen e.d. nu juist de enige bewerking is waar dat niet voor geld, dat kan je volgens mij op elk moment doen. Alle bewerkingen hebben invloed op de pixels: helderheid, kleur, enz.. Maar croppen heeft dat niet, je gooit alleen wat weg.

Maar, ik sta open voor argumenten! <big grin>

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re: Lightroom 4 workflow van Mharda
« Reactie #7 Gepost op: 26 mei 2013, 12:50:42 »
Verscherpen en ruisonderdrukken komt bij mij meestal als een van de laatste dingen.
Ooit heb ik eens gelezen dat dat het beste zou zijn ivm croppen en dergelijke.
Maar of dat helemaal waar is weet ik eerlijk gezegd niet.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Lightroom 4 workflow van Mharda
« Reactie #6 Gepost op: 25 mei 2013, 14:08:31 »
- alleen het verscherpen en ruis reductie doe ik in noisware het nadeel daarvan is dat je het per foto moet doen
- en dat markeren met een x is nieuw voor mij en verhips dat werkt nog makkelijker,  ik deed dat namelijk met de hand

Leuk dat je er weer een tip uithaalt! Ik gebruikte vroeger ook noiseware (ik heb zelfs nog een gekochte versie), maar vind de huidige anti-ruis en sharpening tools in LR zo sterk verbeterd dat ik nu helemaal over ben...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline ouwedeur

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 799
  • Geslacht: Man
  • i shoot raw.
    • mijn website
Re: Lightroom 4 workflow van Mharda
« Reactie #5 Gepost op: 25 mei 2013, 14:05:28 »
ja die eerste 5 stappen komen mij heel bekend voor  ;) alleen het verscherpen en ruis reductie doe ik in noisware het nadeel daarvan is dat je het per foto moet doen

en dat markeren met een x is nieuw voor mij en verhips dat werkt nog makkelijker,  ik deed dat namelijk met de hand

bdankt voor de uitleg
google before you tweet
www.psajfotos.nl

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Lightroom 4 workflow van Mharda
« Reactie #4 Gepost op: 25 mei 2013, 13:55:39 »
Goed initiatief en een zeer duidelijke uitleg.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Lightroom 4 workflow van Mharda
« Reactie #3 Gepost op: 25 mei 2013, 13:42:51 »
Grin, dankjewel voor het compliment!

Ik ben echter ook een chaoot, maar ik ben ook een beetje lui... En dus zoek ik naar een snelle en efficiënte manier van werken. ik ben nu bijvoorbeeld als lid van fotogroepsoest bij Openluchttheater Cabrio soms als huisfotograaf aan de slag. Dan kom ik met 500-700 shots terug. Die moeten liefst de volgende dag op de website staan. Als de voorstelling op zondagavond is en ik maandag moet werken... heb ik daar niet heel veel tijd voor :)

In het begin is het even zoeken bij LR, net zoals bij ieder pakket. Maar als je eenmaal een paar minuten extra hebt uitgetrokken om presets te maken, gaat het razendsnel!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline kybuz

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 51
Re: Lightroom 4 workflow van Mharda
« Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2013, 13:14:23 »
wat een mooi helder verhaal. Dit zegt denk ik ook wel veel over je persoonlijkheid, gedegen gestuctureerd oog voor detail etc, heb ik het mis? Ik ben zelf een "complete" chaoot en werk veel losser maar kan veel waardering hebben voor je werkwijze!
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2013, 13:18:38 door kybuz »
K-7 Sigma17-70mm F/ 2.8-4.0 macro OS HSM Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro Pentax smc DA 55-300 mm / 4.0 - 5.8 ED Pentax DA 18-55mm 1:3.5-5.6 AL Pentax AF360FGZ

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Lightroom 4 workflow van Mharda
« Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2013, 12:58:03 »
Ik werk met Lightroom versie 4.4. Onderstaand mijn workflow, deze deel ik graag met jullie. Uiteraard zijn er net zo veel workflows als fotografen, dus schroom niet jouw eigen workflow (in een eigen topic) te vermelden!

Inlezen foto's van kaart in LR
Ik importeer foto's per shoot. Ik gebruik hierbij meteen "Make a second copy to" waardoor een eerste ruwe backup aanwezig is. Verder gebruik ik presets bij 'Metadata'. Keywords voeg ik pas toe als foto's geïmporteerd zijn. Foto's importeer ik 'By date' in een map op mijn C drive. Dit is een SSD disk en daarmee erg snel.

Keywords toevoegen
Eerst een 'select all' en dan vink ik de keywords aan. Standaard begin ik met de lokatie in de vorm van 'Europe - Nederland - Provincie Utrecht - Soest - Openluchttheater Cabrio' (als voorbeeld), waarbij een streepje een subcategorie aangeeft. Daarna hangt het van de shoot af. Bijvoorbeeld "Fotogroepsoest - Project Cabrio - Opera Rigoletto' of 'People - Models - Lysanne'...

First selection
Daarna loop ik alle foto's door en gebruik dan twee toetsen: de X voor 'markeer voor weggooien' en de foto's die ik wil gaan bewerken geef ik een '1' waardoor ze één ster krijgen. Na afloop 'delete rejected photo's' en de met X gemarkeerde foto's zijn verdwenen!

Eerste bewerkingsslag
Ik ga even uit dat de shoot met één camera gedaan is. Ik stel LR nu in op foto's met één ster. Als ik ruwweg kijk zie ik al wel of de belichting en AWB redelijk goed staan, of dat ik structureel wat te licht of donker zit. Ik pak de eerste foto en pas aan: Belichting / Contrast (naar medium) / Lens Corrections, de profile correction. Dan kopieer ik die setting over alle 1 ster foto's.

Tweede slag: ruis en sharpening
Ik maak een selectie op ISO waarde. Welke hangt er en beetje vanaf. Meestal iets van 100-400 (weinig) - 400-800 (meer) - 800-1600 (sterk) 1600-4000 (zeer sterk) en boven de 4000 standje heftig. Ik selecteer één foto per categorie, zet de noise reduction zoals ik die mooi vind, stel verscherping is en kopieer over de set. Dat doe ik voor alle sets.

Echt aan de slag!
Selectie weer op alle één ster foto's en nu per foto: rechtzetten, uitsnijden en eventuele detailaanpassingen. Als de foto toch tegenvalt een '0' (meteen weg uit selectie) en na bewerking een '2' (twee sterren). Wil ik nog wat anders met een foto doen, zoals omzetten naar zwart/wit of door een ander programma halen dan geef ik de foto een kleurtje.

Hierna ben ik eigenlijk wel klaar :) Maar vaak volgen er nog twee dingen:

Upload naar SMUGMUG - mijn site http://www.mharda.com is een smugmug site
LR heeft standaard ondersteuning voor smugmug, dus dat gaat in 1 minuut. Ik maak in de goede rubriek een 'Smart Gallery' aan, waarbij ik selecteer op 'Date Captured' en Rating 'Two Stars'. Heb ik meerdere onderwerpen op één dag (zelden!) dan ook nog een selectie op een keyword. LR zet alle geselecteerde foto's keurig klaar en ik druk op de knop publish! That's all. LR maakt zelf de gallery aan en zet alle foto's over...

Exporteer
Als dit bijvoorbeeld een CABRIO shoot is, dan wil de webmaster ook graag de foto's. In LR zit een mooie optie 'Export'. Ik heb een preset cabrio en na een selectie van alle 2-ster foto's, exporteer ik deze en worden ze meteen in een aparte directory van de FGS Cloud neergezet. Afgezien van de export tijd, 10 seconden werk...

Even afronden

Copy / Backup
De directory had ik voor het verwerken op de C schijf gezet. Nu sleep ik deze in LR naar mijn USB HD waar alle foto's op staan. Structuur '2013 - Kwartaal 1 - Januari 2013 - '20130128 - naam shoot''. Deze schijf wordt standaard gesynchroniseerd met mijn Synology NAS.

Heb je vragen? Bijvoorbeeld over het gebruik van presets e.d.? Stel ze gerust in dit topic.

Heb je een eigen workflow? Maak dan ook een mooi topic aan, zo blijft het allemaal een beetje overzichtelijk.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2013, 14:03:02 door Mharda »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink