Auteur Topic: de K-3 heeft niets met full-frame te maken  (gelezen 15652 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline K-x_fan

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: de K-3 heeft niets met full-frame te maken
« Reactie #108 Gepost op: 11 oktober 2013, 12:37:38 »
Wat ik ook opmerkelijk vindt is dat de K-3 nergens te pre-orderen is! Als je dan op internationale fora al leest dat de Limited Edition al uitverkocht is ga je je wel afvragen of ...
Plus: ik heb nog nergens bij de "grote mannen" een aankondiging gezien?

(... of ligt dat aan mij?)

Bij onze oosterburen wordt in elk geval volop aandacht besteed aan de K-3.
Ik kreeg gisteren van Foto Koch uit Düsseldorf een bijzonder uitvoerig reclamemailtje over de K-3, waarin deze met veel enthousiasme wordt aangekondigd, en als de top op het gebied van APS-C formaat DSLR wordt gepositioneerd. Tevens met de uitnodiging om een pre-order te doen.
Enkele stukken tekst hieruit: "Das neue Flaggschiff", "höchstmögliche Qualität im APC-C-Format", "..eine Vielzahl neuer Features, die in dieser Kombination einzigartig ist".
Ze bieden de body aan (inclusief een extra accu) voor € 1299,-

Sigma 8-16, 18-250, Pentax 1,8/50, Tamron 17-50, 70-300, Metz MB 44 AF-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: de K-3 heeft niets met full-frame te maken
« Reactie #108 Gepost op: 11 oktober 2013, 12:37:38 »

bbwijdieks

  • Gast
Re: de K-3 heeft niets met full-frame te maken
« Reactie #107 Gepost op: 11 oktober 2013, 12:33:10 »
Wat ik ook opmerkelijk vindt is dat de K-3 nergens te pre-orderen is! Als je dan op internationale fora al leest dat de Limited Edition al uitverkocht is ga je je wel afvragen of ...
Plus: ik heb nog nergens bij de "grote mannen" een aankondiging gezien?

(... of ligt dat aan mij?)

Hij is nog niet op veel plekken te vinden:

http://fotolooman.nl/index.php/component/finder/search?q=pentax+k-3&Itemid=101


Offline wpompen

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 76
  • Geslacht: Man
  • PhoDOGraf.com: We get the Picture!
    • PhoDOGraf: We get the Picture!
Re: de K-3 heeft niets met full-frame te maken
« Reactie #106 Gepost op: 11 oktober 2013, 12:00:41 »
Wat ik ook opmerkelijk vindt is dat de K-3 nergens te pre-orderen is! Als je dan op internationale fora al leest dat de Limited Edition al uitverkocht is ga je je wel afvragen of ...
Plus: ik heb nog nergens bij de "grote mannen" een aankondiging gezien?

(... of ligt dat aan mij?)
Pentax K-3 | Sigma 70-200 2.8 APO DG HSM | Tamron SP 70-200 2.8 Di | Sigma 17-70 2.8/4.0 HSM | SMC Pentax 50 1.7 | SMC Pentax 28 2.8

Offline Ger Jansen

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 291
  • Geslacht: Man
Re: de K-3 heeft niets met full-frame te maken
« Reactie #105 Gepost op: 11 oktober 2013, 11:42:22 »
Zo te lezen houden ze die niet zelf bij.

Dat is in elk geval geen goede reclame!!!

Ger

RonHendriks

  • Gast
Re: de K-3 heeft niets met full-frame te maken
« Reactie #104 Gepost op: 11 oktober 2013, 11:26:12 »
Aan de Nederlandse Ricoh/Pentax site wordt minimaal aandacht besteed. Ook de nieuwe firmware update's staan er nog (steeds) niet op. Toen ik via een webform op de site hier een opmerking over maakte, kreeg ik de volgende reactie:

Dank U voor Uw aanvraag.

Het kan zo zijn dat niet alle informatie (updates, firmaware etc) op de nederlandstalige website staat.
We hopen dat deze informatie zo spoedig mogelijk bijgewerkt zal worden.

Hiervoor kunt u het beste op de hoofdwebsite kijken. 


Dan kun je m.i. beter geen Nederlandse site erop na houden ...  :(

Zo te lezen houden ze die niet zelf bij.

Offline K-x_fan

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: de K-3 heeft niets met full-frame te maken
« Reactie #103 Gepost op: 11 oktober 2013, 08:38:38 »
Ik bedoel de thumbnail, wie verzint het om de lader te laten zien in het overzicht?!!!

Aan de Nederlandse Ricoh/Pentax site wordt minimaal aandacht besteed. Ook de nieuwe firmware update's staan er nog (steeds) niet op. Toen ik via een webform op de site hier een opmerking over maakte, kreeg ik de volgende reactie:

Dank U voor Uw aanvraag.

Het kan zo zijn dat niet alle informatie (updates, firmaware etc) op de nederlandstalige website staat.
We hopen dat deze informatie zo spoedig mogelijk bijgewerkt zal worden.

Hiervoor kunt u het beste op de hoofdwebsite kijken. 


Dan kun je m.i. beter geen Nederlandse site erop na houden ...  :(

Sigma 8-16, 18-250, Pentax 1,8/50, Tamron 17-50, 70-300, Metz MB 44 AF-1

Offline wpompen

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 76
  • Geslacht: Man
  • PhoDOGraf.com: We get the Picture!
    • PhoDOGraf: We get the Picture!
Re: de K-3 heeft niets met full-frame te maken
« Reactie #102 Gepost op: 11 oktober 2013, 08:17:30 »
natuurlijk was te toelichting in begrijpelijk "nederlands"

!!!!!voor de 1ste keer in mijn leven kreeg ik een nieuwsbrief
binnen via Ricoh-imaging.uk!!!!

Ik bedoel de thumbnail, wie verzint het om de lader te laten zien in het overzicht?!!!
Pentax K-3 | Sigma 70-200 2.8 APO DG HSM | Tamron SP 70-200 2.8 Di | Sigma 17-70 2.8/4.0 HSM | SMC Pentax 50 1.7 | SMC Pentax 28 2.8

Serpiente

  • Gast
Re: de K-3 heeft niets met full-frame te maken
« Reactie #101 Gepost op: 11 oktober 2013, 02:01:23 »
Bij natuurfotografie met onderwerpen die sneller zijn dan een stel slome sporters gebruik ik ook 1/1000 of hoger ;) Ik weet niet of veren nou echt moire kunnen veroorzaken. Misschien een vogel met een macro?

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: de K-3 heeft niets met full-frame te maken
« Reactie #100 Gepost op: 10 oktober 2013, 20:17:19 »
Modbreak: Ik heb een aantal berichten, waarvan inhoud en toonzetting niet bevorderlijk waren voor de sfeer, verwijderd om het draadje on-topic te houden.

Groeten,
J@@P


Prima .....   het zal mij leren  :evil:

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: de K-3 heeft niets met full-frame te maken
« Reactie #99 Gepost op: 10 oktober 2013, 20:04:22 »
Modbreak: Ik heb een aantal berichten, waarvan inhoud en toonzetting niet bevorderlijk waren voor de sfeer, verwijderd om het draadje on-topic te houden.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline efsix

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 434
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: de K-3 heeft niets met full-frame te maken
« Reactie #98 Gepost op: 10 oktober 2013, 18:02:57 »
Ik maak ook veel sportfoto's.
Eerlijk gezegd heb ik nooit aandacht gegeven aan moiree... Valt schijnbaar niet op. (logisch K5, wel filter) Mijn onderwerpen lenen zich hier dan ook niet voor.
Veel spelen met de sluitertijd voor het gewenste effect.
Persoonlijk werk ik meer met bevriezen. Sluitertijden van 1500-2500 zijn normaal voor mij.
Tezamen met het isoleren van het onderwerp dmv diafragma vol open. DA* is dan eigenlijk wel de eis.
Mede vanwege de waterbestendigheid tbv de watersport.
De TAv stand werk ik ook graag mee. Laat de iso maar regelen, de K5 weet hier goed raad mee. Ruis is minimaal en het beeld op zich is voor mij veel belangrijker. De AF is eigenlijk voor mij nog steeds het grootste struikelblok.
De K3 lijkt voor mij dan ook de beste oplossing dan een eventuele FF.
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

RonHendriks

  • Gast
Re: de K-3 heeft niets met full-frame te maken
« Reactie #97 Gepost op: 10 oktober 2013, 17:08:02 »
Maar misschien weet Ron hier meer over, sport is zijn ding, en heeft volgens mij een K5IIs? Of kan iniedergeval vertellen wat voor sluitertijden hij over het algemeen gebruikt? :)

Als je bij een sportfoto op de Moirè let dan is het waarschijnlijk niet zo'n hele goeie sportfoto ;C

Sluitertijden is toch niet iets van one-size-fits-all.

Dit is ook sportfotografie:


Nu gebruik ik zelf toch wel best vaak wat langere sluitertijden, ook in vergelijk met anderen. Is een kwestie van smaak ook denk ik en of je beweging in beeld wil. Soms ook niet. Met 1/1000ste kom je in ieder geval bij veel sporten een heel eind (wat betreft bevriezing onderwerp), maar dat is ook afhankelijk van de hoeveelheid licht.

Offline K-x_fan

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: de K-3 heeft niets met full-frame te maken
« Reactie #96 Gepost op: 10 oktober 2013, 13:43:18 »
Ik fotografeer vaak hockeywedstrijden (zij het minder professioneel dan Ron)  ::)  en ik zie op de Japanse site enkele veelbelovende dingen over "Auto tracking" en "AF customization" die me erg handig lijken bij sportfotografie:

http://www.ricoh-imaging.co.jp/english/products/k-3/feature/02.html

Sigma 8-16, 18-250, Pentax 1,8/50, Tamron 17-50, 70-300, Metz MB 44 AF-1

bbwijdieks

  • Gast
Re: de K-3 heeft niets met full-frame te maken
« Reactie #95 Gepost op: 10 oktober 2013, 12:29:44 »
Maar misschien weet Ron hier meer over, sport is zijn ding, en heeft volgens mij een K5IIs? Of kan iniedergeval vertellen wat voor sluitertijden hij over het algemeen gebruikt? :)

Om on-topic te blijven als je aan 10 verschillende sportfotografen deze vraag zou stellen kun je 10x een ander antwoord verwachten.
Zoals eerder gezegd zal dat sterk verschillen per gebruiker

bbwijdieks

  • Gast
Re: de K-3 heeft niets met full-frame te maken
« Reactie #94 Gepost op: 10 oktober 2013, 11:42:36 »
Dat is waar. Maar bij sport of vogels is de kans op moire toch zobizo sowieso  :angel: niet zo groot?

Bij sportkleding kan ik me voorstellen van wel want sportshirtjes hebben vaak een heel fijn patroon.
Hetzelfde geldt eigenlijk ook bij vogels met een fijn verendek.

bbwijdieks

  • Gast
Re: de K-3 heeft niets met full-frame te maken
« Reactie #93 Gepost op: 10 oktober 2013, 11:07:04 »
Maar tot 1/1000e? Naar wat ik heb begrepen treed moire vooral op bij stoffen, en in de studio werk je eigenlijk nooit met dat soort sluitertijden. Uberhaupt gebruik ik zo'n snelle sluitertijd eigenlijk nooit, dan gooi ik mijn iso omlaag, of mijn diafragma omhoog.

Dat verschilt per gebruiker Robbie een sportfotograaf of vogelaar zal bijvoorbeeld weleens werken met dit soort sluitertijden of sneller zelfs.
De K-3 is ook niet echt bedoeld als studiocamera omdat de hardware samengesteld is op snelheid, het kan natuurlijk wel maar of het wijsheid is.....dat ligt in het midden.
Om het bij Pentax te houden dan is een K-5 IIs een veel logischer gereedschap voor de studio omdat het resolutieverschil niet veel verschilt met de K-3 (zie uitleg een aantal postings terug).

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re: de K-3 heeft niets met full-frame te maken
« Reactie #92 Gepost op: 9 oktober 2013, 21:45:55 »
inderdaad even de kerst afwachten, vrijwel altijd cashback, de K5 kwam in 2010 ook uit rond dezelfde prijs of hoger nog zelfs. Heb hem toen met kerst gekocht voor 1000 euro..

Ben in ieder geval erg enthousiast en benieuwd naar de eerste ervaringen. Ze hebben mooi alle zwakke punten van de K5 weten te verbeteren op het eerste gezicht.
Het enige waar ik niet perse enthousiast over ben is het sensor shift AA filter. Misschien revolutionair, maar klinkt ook een beetje als een gimmick wat de huidige trend volgt. Sowieso maar inschakelbaar tot sluitertijden van 1/1000ste. Zet je hem niet aan, loop je altijd het risico op moire. En of het zonder filter nu echt zoveel scherper is?

Ik ga in ieder geval sparen!
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

bbwijdieks

  • Gast
Re: de K-3 heeft niets met full-frame te maken
« Reactie #91 Gepost op: 9 oktober 2013, 20:13:09 »
Rond de Kerst zal er wel weer een cashbackactie zijn, dat is denk ik de beste tijd om hem te kopen  :afro:

Serpiente

  • Gast
Re: de K-3 heeft niets met full-frame te maken
« Reactie #90 Gepost op: 9 oktober 2013, 19:17:07 »
De K5 II was lang geen 1200 euro toen ik de camera in Januari kocht, eerder iets van 800 euro.
En als je kijkt naar de opties, is het echt een segment boven de K5 II

Kijk maar eens bij de timeline:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pentax_K-5
Ik had het ook over de S versie.. Daarnaast is het een adviesprijs. In Januari is hij misschien tussen de €1000 en de €1100.. :)

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: de K-3 heeft niets met full-frame te maken
« Reactie #89 Gepost op: 9 oktober 2013, 18:19:26 »
Klinkt wel als een strak plan ... :)
Wel belangerijk is natuurlijk, dat de K3 ook echt een verbetering is (op punten die voor mij belangerijk zijn), zoals ruis bij hoge iso's of autofocus
Ben daarom benieuwd naar de reviews en gebruikers ervaringen


Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: de K-3 heeft niets met full-frame te maken
« Reactie #88 Gepost op: 9 oktober 2013, 18:06:40 »
Waarschijnlijk ga ik de Sigma 18 -35 mm kopen, waardoor mijn Sigma 30 1.4 lens overbodig wordt.
Als ik die met de K5 II voor een goede prijs kan verkopen, kan ik voor niet al te veel geld overstappen, naar een K3 :)

Maar of ik dat ga doen, weet ik nog niet

Klinkt wel als een strak plan ... :)

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: de K-3 heeft niets met full-frame te maken
« Reactie #87 Gepost op: 9 oktober 2013, 17:53:05 »
Waarschijnlijk ga ik de Sigma 18 -35 mm kopen, waardoor mijn Sigma 30 1.4 lens overbodig wordt.
Als ik die met de K5 II voor een goede prijs kan verkopen, kan ik voor niet al te veel geld overstappen, naar een K3 :)

Maar of ik dat ga doen, weet ik nog niet

Offline ivotjuh

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 413
  • Geslacht: Man
  • Juggling with lenses
    • Ivo Vastré Photography
Re: de K-3 heeft niets met full-frame te maken
« Reactie #86 Gepost op: 9 oktober 2013, 12:40:36 »
Ik heb nog steeds mijn K20d, denk dat de K3 wel eens de opvolger zou kunnen worden binnen een paar maand :)

Dat idee heb ik ook. Het eerste model waarbij ik dit denk sinds de aanschaf van m'n K20D

Offline christophe

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 215
  • I Love YaBB 2!
    • fotosite
Re: de K-3 heeft niets met full-frame te maken
« Reactie #85 Gepost op: 9 oktober 2013, 11:48:38 »
uiteindelijk is de K3 toch gewoon de logische opvolger van het K5 model?  die was al een tijdje in de running en het moesten wel vette specs zijn om de K5 te doen vergeten. 

Ik heb nog steeds mijn K20d, denk dat de K3 wel eens de opvolger zou kunnen worden binnen een paar maand :)

bbwijdieks

  • Gast
Re: de K-3 heeft niets met full-frame te maken
« Reactie #84 Gepost op: 9 oktober 2013, 11:01:15 »
De K5 II was lang geen 1200 euro toen ik de camera in Januari kocht, eerder iets van 800 euro.
En als je kijkt naar de opties, is het echt een segment boven de K5 II

Kijk maar eens bij de timeline:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pentax_K-5

De K-5 II was zelfs 1.300 dollar bij intro:
http://www.dpreview.com/reviews/pentax-k-5-ii-k-5-ii-s/2

Evenveel als de K-3 dus.........maar de K-5 II zou best nog even in productie kunnen blijven gezien de specificatie kloof tussen de K-3 en K-50