Ook Canon en Nikon hebben voor mijn gevoel meer de voet op de PR-rem staan momenteel.
De TV reclames van Nikon ben ik laatste tijd niet meer tegen gekomen (kijk ook zeer weinig TV, dus daar kan het ook aan liggen
).
Ricoh heeft ooit gezegd van Pentax een "exclusief" merk te willen maken, weet niet of dat echt zo is, maar daar passen geen TV-reclames en dergelijke bij voor mijn gevoel.
Daarnaast zijn ze naar mijn idee net gestart met uitrol van eerste producten zoals zij dat zien (K-3, 645z, lenzen) dus de vraag is of ze met grootscheepse campagne niet wachten tot ze alles op orde hebben (oa meer lenzen, full frame, die voor mijn gevoel met de Photokina gelanceerd gaat worden) en daarnaast heb ik wel eens iets gelezen ove de filosofie van Ricoh om fotografie meer te koppelen aan afdrukken en fotobewerking. Met name waren ze te spreken over de 645 MF camera en accessoires. Wie weet gaan ze daar nog met koppelingen naar andere producten komen als dat gerucht waar is.
We gaan het zien. Ze zijn in ieder geval vele malen meer zichtbaar dan in de tijd van Hoya en de jaren vóór de overname door Hoya.