Hoi Monique,
Als "onderwater fotograaf" heb ik de nodige ervaring en kennis opgedaan en kan ik er wel wat over roepen.
Je omschrijving is als volgt:
- Gebruik als "onderwatercamera", maar alleen voor snorkelen. Je komt dus nooit dieper dan een meter of 5 ga ik van uit.
- De camera moet ook op het droge foto's maken, eigenlijk met name op het droge (of je moeder moet een waterrat zijn ;C).
Een specifieke onderwatercamera, dat wil zeggen een camera in een onderwaterhuis is dan naar mijn idee niet nodig en zelfs "gevaarlijk".
Een camera in een onderwaterhuis heeft namelijk zogenaamde "O-ringen", die in de behuizing zitten en de camera dus droog moeten houden.
Bij openen en sluiten van de behuizing luistert dit erg nauw en voordat je het weet zit er een haartje of zandkorrel op de O-ring en loopt je camera vol.
Daarnaast zijn deze camera's door hun behuizing nogal groot en op het land niet handig in het gebruik.
Naar mijn idee is een "all weather camera" de beste keuze. Je hebt dan bijvoorbeeld de Pentax/Ricoh serie en de Olympus Tough serie of Panasonic Lumix.
De Olympus Tough komt eigenlijk de afgelopen jaren steeds als beste uit de testen. Zo ook dit jaar weer >
http://thewirecutter.com/reviews/best-waterproof-camera/ en
http://www.tomsguide.com/us/best-waterproof-cameras,review-2194.htmlAlternatief (en duurder) is de Nikon 1 AW 1, met verwisselbare lenzen. Ook boven water ben je dan meer flexibel. Na aanschaf is je portemonnee ook wat flexibeler :evil: :angel:
Extra voordeel van de all weather camera's is, dat ze ook stof- val- en schokproef zijn en ook aardig wat kou kunnen verdragen.
Voor onderwater moet je er van uit gaan, dat op een paar meter de kleuren al door het water weggefilterd worden. Op 3 meter is rood al weg en nog dieper de rest. Op 10 meter of zo is alles groen/blauw. Je zal dus met flitsen de kleur terug dienen te brengen, dan wel (bij de compact camera's) door ingebouwd onderwater filter. Dit werkt echter natuurlijk nooit zo goed als een flitser. De ingebouwde flitser gebruiken heeft als één groot nadeel, dat je al het zweefvuil in het water tussen de lens en het onderwerp mooi oplicht en dus ook meer gaat zien. Dat geeft eenzelfde effect als met een slechte camera fotograferen op ISO 52.600 zeg maar :evil: Let wel, dat ook in tropisch water zweefvuil zit. Dat zie je minder dan in "Nederlands" water, maar het zit er wel en licht net zo mooi op :angel:
Alternatief is de camera op een grip zetten, met een externe flitser die als slave flitser werkt (aangestuurd door de interne flitser) of dat je de interne flitser afsluit met een optische kabel naar een externe flitser. Dat is dan wel de aanschaf van een(vrij prijzige) onderwater flitser. Er zijn diverse merken, waarvan Sea&Sea een bekende is.
Onderwater fotografie is leuk met een compact, maar verwacht geen briljante foto's, of je moet ergens rond de 1 meter diep zitten en nog voldoende zonlicht hebben.
Zelf heb ik een Sea&Sea DX-2G, feitelijk een Ricoh compact camera in een Sea&Sae onderwater behuizing. Voordeel is dat deze camera op zich redelijk flexibel is, hoewel je de ISO niet verder dan 400 moet opschroeven. Dus veel flitsen. Vandaar dat ik dus twee externe flitsers heb, op een onderwatergrip. Heel veel snoeren en draadjes, dus veelal is duiken bij mij een soort van Houdini-act ;C :lolk:.