Ik heb ook nog een oud studieboek uit de zeventiger jaren: Fotopractikum van dr. Ernst A. Weber Staat ook een hoofdstukje in over ontwikkelen en de chemicaliën, zal het scannen en je dan mailen.
Graag!
lijkt erop alsof je film helemaal niet belicht is. Iets anders zou ik kunnen bedenken, want ik neem aan dat je ontwikkelaar wel gewoon nieuw is.
De ontwikkelde film bij de Hema had nergens last van..... En ja de ontwikkelaar is nieuw.
Saat er wel beeld op, of helemaal niks?
Als er wel beeld op staat, maar veel te grijs, dan is óf je ontwikkelaar uitgewerkt/niet in de juiste verhouding aangemaakt, óf je ontwikkeltijd te kort
Geen idee, netjes volgens het boekje gewerkt C41 film en dit is mijn werkwijze; Het C-41 procedé werkt op 38°C het ontwikkelen duurt 3,15min. Hoe hoger de temperatuur hoe korter de ontwikkelingstijd. C-41 is ontwikkeld om zo snel mogelijk zoveel mogelijk filmen te verwerken. Bij het gebruik van een gewone ontwikkeltank zit er bij het ingieten en het uitgieten gemakkelijk 10-15 sec tijdsverschil naargelang het aantal filmen. Daarom verkies ik aan 30°C te werken met 8 minuten ontwikkelingstijd i.p.v. de 3 min 15 sec bij 38°. Hoe langer de ontwikkelingstijd hoe minder verschil die enkele seconden maken, toch?
Ontwikkeltank voorverwarmen met water van 30ºC ‡ 0,3 gedurende 1 minuut
8 Minuten ontwikkelen bij 30ºC ‡ 0,5 gedurende 8 minuten
Bleekfixeren (=Blix) bij 30ºC ‡ 0,5 gedurende 6 minuten
Spoelen 6 minuten bij 30-40ºC.
Stabilisator 1 minuut bij 20-40ºC