Ik werk inmiddels 2 maanden met Luminar (eerst versie 2 nu na update 3 -> windows). Ik zie het al aanvulling op mijn LR5, ook ik ben niet een groot fan van de abonnement structuur van Adobe. Waardoor ik een zoektocht begonnen ben naar iets anders en zodoende bij Luminar ben uitgekomen.
Mijn ervaringen tot nog toe, gematigd positief. De bibliotheek werkt nog niet naar behoren (zie ook eerder hieronder). Persoonlijk vind het de vele bewerkingsfuncties wel fijn. Ook de upload functie voor batchverwerking vind ik nog niet echt fijn (hele batch wordt in een keer bewerkt en je kan geen uitzondering aangegeven, tenminste dat heb ik nog niet ontdekt). Hierin werkt LR gewoon makkelijker, maar misschien is dit een stukje gewoonte..............
Je kan je gehele bewerkingstools helemaal customizen, gebruik je iets niet (bijv schaduwen) dan laat je die bewerking weg. De presets die in het programma zijn verwerkt zijn voor mij persoonlijk te Amerikaans (over de top) maar kunnen wel een begin punt zijn en soms is het gewoon makkelijker. Luminar werkt met LR en Photoshop, waardoor je bewerkingen alsnog in RAW/ DNG etc kan bewerking in LR/ Photoshop.
Zoals eerder aangegeven is het voor mij persoonlijk een mooie aanvulling omdat ik nog met LR5 werk. En zodoende maak ik veel gebruikt van de AI en Dehaze functies in Luminar en dat bevalt me tot op heden prima. Ook de functie zonnestralen (beetje fout maar wel handig!) is een leuke toevoeging! Voor de prijs...... ik ben ik best tevreden maar voorlopig is het voor mij een kwestie van elkaar verstreken (Luminar en LR)