Mijn vorige reactie heb ik verwijderd omdat het verhaal helaas niet bleek te kloppen.
Helaas blijft de K-r in de fout gaan bij gebruik van oude handmatig in te stellen lenzen zoals de Super Takumar met de mirror-flip.
De mirror-flip is makkelijk te reproduceren bleek achteraf. Plaats de stofdop op de body, camera aan op M en je kunt tig maal afdrukken, feilloos. Zodra je de stofdop met camera nog aan verwijdert en er veel licht binnenvalt krijg je gegarandeerd mirror-flip. Met een tussenring en lens ontstaat uiteraard hetzelfde zoals uitgetest.
Wellicht is mijn K-r exemplarisch en kan nergens vinden waarom dit nu ontstaat. Allerlei settings geprobeerd maar kom er niet uit. Heb zelfs de firmware van de naar 1.14 gedowngrade als test omdat er wellicht een bitje omgevallen zou kunnen zijn in de firmware, hielp ook niet, 1.15 weer teruggezet.
Ergens iets gelijkwaardig gelezen van iemand die hetzelfde meemaakte. Men zegt dan dat je i.p.v. een lithium batterij vier Ni-MH batterijen moet gebruiken met een D-BH109 adapter.
Grote vraag is echter hoe dit nu kan werken. In de handleiding staat dat dat kan. Maar,,, dan zou de camera met volle batterijen op 4,8 Volt moeten kunnen werken. Dit uiteraard uitgetest met twee losse draden en dan krijg je dus keihard "Batterijen leeg" bij camera aanzetten. De lithium batterij en dus de camera werkt op 8,2 Volt. Dus i.p.v. vier, zes Ni-MH batterijen voor totaal 7,2 volt in een houder geplaatst en met losse draden aangesloten. Camera werkt dan prima op deze spanning van 1 volt lager. Maar,,,,, de mirror-flip blijft bleek alras.
Blijft mij een raadsel waarom het mirror-flip probleem zich voordoet en hoe de camera sowieso zou kunnen werken met vier AA batterijen. Wat betreft het laatste vraag ik me af of er een K-r versie bestaat die uitsluitend op lithium batterijen werkt.
Voor macro foto's moet ik een andere oplossing helaas gaan zoeken dus. Blijft evenwel teleurstellend en mocht er iemand zijn die hier iets nader over weet dan hoor ik dat graag.